NISSAN JUKE HYBRID
Amper 2 jaar na de lancering van de tweede generatie Nissan Juke, wordt het motorenaanbod van de compacte crossover versterkt met een hybride aandrijflijn. De Juke Hybrid wordt daarmee reactiever en zuiniger.
De Juke Hybrid is niet voorzien van een conventionele aandrijflijn met een brandstofmotor die elektrisch wordt ondersteund, maar beschikt over een multimodale hybride-aandrijflijn, waarmee altijd elektrisch vertrokken wordt.
De hybride-aandrijflijn van de Juke bestaat uit een nieuwe generatie benzinemotor die is ontwikkeld door Nissan en speciaal is bestemd voor gebruik in een hybride aandrijflijn. De motor met een cilinderinhoud van 1,6 liter levert een vermogen van 69 kW (94 pk) en een koppel van 148 Nm.
De elektromotor ontwikkelt een vermogen van 36 kW (49 pk) en een koppel van 205 Nm.
Het resultaat is een aandrijflijn die 25% krachtiger is dan de huidige benzinemotor (samengeteld vermogen: 105 kW/143 pk), terwijl het brandstofverbruik in de stad tot 40% lager uitvalt en het gemiddeld verbruik zou 5,2 l/100 km bedragen bij een CO2-uitstoot van 118 g/km.
Ter vergelijking: met de driecilinder benzinemotor van 999 cc, die 86 kW/117 pk ontwikkelt, bedraagt het normverbruik 5,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 135 g/km (gemeten verbruik 7,3/7,5 l/100 km respectievelijk met de handgeschakelde/automatische transmissie).
Slimme automatische transmissie
Een belangrijk onderdeel van het rijplezier van de Nissan Juke Hybrid biedt is t de geavanceerde transmissie met meerdere modi en lage interne wrijving. Deze transmissie zet de aandrijfkracht optimaal om in beweging, of die kracht nu komt van de elektromotor, brandstofmotor of beide. Ze beschikt over vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee versnellingen voor de elektromotor, en is te vergelijken met een elektronisch gestuurde zelfschakelende manuele transmissie.
Om de interne wrijving te verminderen maakt de transmissie gebruik van zogenaamde ‘klauwkoppeling’ in plaats van conventionele synchronisatieringen.
Dat houdt in dat de aandrijflijn kan wisselen tussen de verschillende soorten hybride-aandrijving: in serie, parallel en serie-parellel. Een keuze die wordt gemaakt op basis van acceleratie en de vraag naar vermogen. De wissel tussen deze modi gaat naadloos en zonder tussenkomst van de bestuurder, die daardoor geniet van een directe acceleratie en tegelijkertijd laag verbruik en emissie – het beste van twee werelden.
De Juke Hybrid beschikt over verschillende rijmodi. Zo kan de bestuurder kiezen tussen de Eco-, Normal- en Sport-modus. De gekozen rijmodus beïnvloedt de zwaarte van de besturing, de werking van de klimaatcontrole en het gevoel van het gaspedaal. Bij de nieuwe hybride-aandrijflijn heeft de keuze ook invloed op de mate van regeneratief remmen en daarmee de mate waarin de batterij wordt bijgeladen. In Sport-modus is het regeneratief remmen bijvoorbeeld extra sterk, om zoveel mogelijk energie terug te winnen voor een krachtige acceleratie.
e-Pedal voor naadloos rijden in de stad
Net als de volledig elektrische LEAF is de Juke Hybrid voorzien van het Nissan e-Pedal. Die zorgt ervoor dat de auto grotendeels met één pedaal gereden kan worden. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, remt de auto licht af (tot 0,15 g) tot een snelheid van ongeveer 5 km/u. Soms blijft het nodig om ook het rempedaal te gebruiken, bijvoorbeeld voor stevig afremmen of afremmen tot stilstand. Het e-Pedal laat zich al snel intuïtief bedienen en zorgt vooral bij het rijden in de stad voor minder inspanning van de bestuurder. Het resultaat is een vloeiende en ontspannen rijbeleving met maximale regeneratie van de batterij.
Uiterlijke aanpassingen
Ook als Hybrid blijft het sportieve coupé-crossover-design van de Juke behouden. Een aantal kleine wijzigingen zorgt voor extra aerodynamische efficiëntie. Hybrid-logo’s op de voorportieren en achterklep maken de Juke Hybrid tegelijkertijd herkenbaar als een geëlektrificeerde auto.
De grille van de Juke Hybrid is voorzien van het nieuwe Nissan-merklogo en een hoogglans zwarte strip tegen de motorkaprand;een vergelijkbaar ontwerp als bij andere geëlektrificeerde Nissan-modellen. De grille heeft ook een kleinere opening om de aerodynamica te verbeteren. Dat is mogelijk doordat de Hybrid minder koeling nodig heeft. Specifiek voor de nieuwe Juke Hybrid is de grille bovendien afsluitbaar op momenten dat er weinig of geen koeling nodig is. Dit draagt bij aan een zo laag mogelijke luchtweerstand. Daarnaast zijn er onder de bumper aanpassingen doorgevoerd om de luchtstromen rond de auto te verbeteren.
De achterspoiler boven de achterruit is aangepast voor een vloeiende luchtstroom achter de auto. Met hetzelfde doel zijn ook de kleine spoilers bij de voorwielen verbeterd en is aan de onderzijde van de Juke Hybrid de achteras afgedekt.
Updates in het interieur
In het interieur toont de rechter teller de snelheid en de linker een vermogensmeter. Daarvan wijst de naald naar ‘charge’ tijdens regenererend remmen, naar ‘eco’ tijdens het rijden in de elektrische rijmodus en naar ‘power’ wanneer de brandstof- en elektromotor samen aan het werk zijn. Onderin de linker teller wordt de batterijstatus weergegeven.
Op het 7-inch scherm tussen de twee meters kan een visuele weergave van de energiestromen worden getoond. Een eenvoudige en duidelijke animatie toont de energiestromen, zodat werking van de hybride-aandrijflijn volledig duidelijk is voor de bestuurder.
De bagageruimte meet 354 liter, dat is 68 liter minder dan bij de benzineversie. Deze ruimte wordt ingenomen door het 1,2 kWh batterijpakket. Met de achterbank neergeklapt blijft de bagageruimte 1.237 liter groot. De beenruimte voor de achterpassagiers blijft eveneens onveranderd..
De nieuwe Juke Hybrid komt deze zomer op de markt. Prijzen en specificaties worden kort voor de introductie bekendgemaakt