Opel Crossland X

Niet zomaar een kloon

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de overname van Opel door PSA al niet lang voorbereid was, ook al werd de geheimhouding vrij goed bewaard. Want PSA leverde niet alleen al geruime tijd motoren aan Opel, de Franse constructeur leende de Duitsers ook het chassis van zijn succesvolle crossover 2008 waarop deze Crossland X gebaseerd is. Opel heeft overigens aardig wat kennis van zaken, en de ingenieurs zijn van deze goede basis vertrokken om tot een nog beter resultaat te komen. Met een duidelijk doel voor ogen: volume draaien (en de rentabiliteit van het bedrijf naar omhoog halen).

De Crossland X heeft een sympathieke vorm, ietwat slanker dan de Mokka X die nochtans een beetje groter is en die meer wil weghebben van een sportieve trekker, vooral als hij voorzien is van vierwielaandrijving. Met zijn typisch radiatorrooster en zijn dagrijlichten maakt de Crossland X duidelijk deel uit van de Opel familie, maar uiteraard ook met zijn flankreliëf dat typisch is voor alle nieuwe Opels. Het dak lijkt los te staan van het koetswerk en is bedoeld om een andere kleur te krijgen dan de rest van de carrosserie. De ganse onderzijde van het koetswerk is met kunststof panelen ingekapseld, zoals dat bij een SUV verwacht wordt. Vooraan worden die beklemtoond met een verchroomde bies, de achtersteven lijkt wel omhooggeduwd waardoor de schildbumper weinig risico loopt om ooit de grond te raken.

Het interieur is voor een zo compacte wagen (lengte 4,21 m) erg ruim en oogt bijzonder verzorgd, met een zuiver gelijnde boordplank, een klein rond stuurwiel dat in tegenstelling tot dat van de 2008 de instrumenten niet aan het oog onttrekt, en een Head Up display waarmee de belangrijkste rijgegevens (snelheid, navigatie-instructies, rijhulpmiddelen) rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd worden. De voorzetels zijn zeer ergonomisch en de achterbank (met neerklapbare rugleuning 1/3-2/3) kan over een afstand van 150 mm verschoven worden om de kofferinhoud van 410 naar 520 liter te brengen (1255 liter met neergeklapte achterbank). Dat is nog aanzienlijk meer dan die van de Peugeot 2008, die met 360 liter al als zeer genereus bestempeld werd. Het panoramisch dak is een aantrekkelijke optie, waarmee het interieur nog veel lichter wordt.

Als instapmodel kan de Crossland X al over de meest actuele rijhulpmiddelen beschikken, evenals over camera’s in alle richtingen en digitale connectiviteit (met Opel Onstar en Intellilink-technologie).

Hoewel het chassis afkomstig is van de Peugeot 2008, hebben de Opel ingenieurs de wielbasis 50 mm langer gemaakt. De ophanging is stug, maar dat is het geval bij alle SUV’s en Crossovers van het compacte B segment, en wie met Opel vertrouwd is zal niet teleurgesteld zijn...

Er worden slechts 2 motoren aangeboden: een driecilinder benzinemotor van 1,2 liter en een viercilinder diesel van 1,6 liter in verschillende vermogenscapaciteiten, allemaal van de allernieuwste generatie en volledig in aluminium. Behalve de instap benzinemotor beschikken ze allemaal over directe injectie in combinatie met drukvoeding. De transmissies hebben een laag wrijvingsgehalte, met keus tussen handgeschakeld met 5 of 6 versnellingen of een zestrapsautomaat die absoluut vlekkeloos zijn werk deed.

In combinatie met het lichte gewicht van de wagen tonen deze relatief kleine motoren zich ijverig en rijk aan koppel, geschikt voor gebruik zowel in de stad als in de bergen, en naar verluidt zuinig in verbruik.

In dit snelgroeiend segment struikelen de constructeurs over mekaar met hun modellen. Intussen is ook een derde lid van de X-familie gelanceerd, de grotere Grandland X (segment C), al lijkt de Crossland X goed in staat om een groot deel van de liefhebbers van stads- en gezinswagens te charmeren. Een kleine pretbederver: nagenoeg alles wat dit model zo aantrekkelijk maakt moet van de optielijst gehaald worden, wat de eerder vermelde prijzen de hoogte kan instuwen. Maar enerzijds zijn die opties niet allemaal voor iedereen levensnoodzakelijk en anderzijds is Opel zo vriendelijk om ze aan democratische prijzen aan te bieden. - MH

LDR