Peugeot 3008

Crossover of SUV?

Zowel qua vorm als qua mogelijkheden staat de 3008 heel dicht bij een SUV, en statistisch zal hij wellicht ook tot het SUV-segment gerekend worden, dat alleen al in het segment van de 308/3008 tussen 2009 en 2015 ten koste van klassieke voertuigcategorieën met 250% toenam. Hij heeft een zekere mate van terreinvaardigheid, waardoor hij zich ook buiten de gebaande wegen kan begeven, zeker als hij uitgerust is met het optionele "Motriciteitspack" (omvat Grip Control, Hill Assist/Descent Control, lichtmetalen 18-duims velgen en banden met een grover profiel), zoals dat ook eerder al op de kleine crossover/SUV 2008 aangeboden wordt. Maar hoe dan ook ligt daar niet de eigenlijke roeping van de 3008, die in eerste instantie een comfortabele gezins-reiswagen met veel extra bergruimte en een wat hogere zitpositie wil zijn.

Peugeot zet door met de eigenzinnige i-Cockpit die eerder in de 208 gelanceerd werd en intussen ook in de 2008 en de 308 zijn weg vond: een klein, laaggeplaatst stuurwiel en een compact maar overzichtelijk dashboard, een combinatie waaraan het toch even wennen is, maar waar je net zo goed aan verslingerd geraakt van zodra je de juiste combinatie van zithoogte en stuurwielafstelling gevonden hebt: het kart-gevoel in een personenwagen.

Dat kart-gevoel ondervonden we bij onze eerste kennismaking aan het stuur van de nieuwe 3008, want het lot had ons meteen een GT-uitvoering toegewezen, met de meer dan vlotte tweeliter dieselmotor van 180 pk gekoppeld aan de EAT 6-trapsautomaat. Op de bochtige Italiaanse wegen die van de luchthaven van Bologna het bergachtige hinterland invoeren, bleek dat zelfs de GT eerder op comfort dan op prestaties afgestemd is: hij laat gewillig toe dat je hem als een GT bestuurt, maar de ophanging is toch meer begaan met het comfort van de inzittenden dan met de prestatiedrang van de chauffeur, een instelling die niet integraal verenigbaar is met stabiliteit in (te) snel genomen bochten. Noch met de door de constructeur traditioneel nagestreefde zuinigheid, overigens, want de boordcomputer meldde bij aankomst nagenoeg het dubbele van het normverbruik...

Verstandiger en toch niet minder aangenaam in het gebruik zijn de "instapversies" met 1.2 PureTech driecilinder benzinemotor van 130 pk waarvan het reëel verbruik de normwaarden moet kunnen benaderen (met de zweep er stevig opgelegd verbruikten we weliswaar 7,4 l/100 km ipv 5,1 liter, maar onder normale gebruiksomstandigheden moet het verbruik kunnen dalen tot om en bij 6 l/100 km) of de 1.6 Blue HDi van 120 pk (bij ons om fiscale redenen "dichtgeknepen" tot 116 pk).

Om je er helemaal in thuis te voelen, kun je via i-Cockpit ook een individuele reukervaring oproepen, met keus tussen drie parfums. Licht je levensgezellin daarover in. Want ik wil het niet meemaken dat je vrouw op een keer nietsvermoedend instapt, een vreemd parfum waarneemt, en je de huid volscheldt met kreten als "wie heeft er hier met jou in de auto gezeten!?" Je bent verwittigd. - JH

LDR
Tags: