PEUGEOT 408 – CITROËN ë-C4 X

Eieren uit hetzelfde nest. En toch…
Citroën ë-C4X
Citroën ë-C4X
  • Citroën ë-C4X
  • Citroën ë-C4X
  • Citroën ë-C4X
  • Citroën ë-C4X
  • Citroën ë-C4X
  • Peugeot 408
  • Peugeot 408
  • Peugeot 408
  • Peugeot 408
  • Peugeot 408

Peugeot en Citroën brengen ieder bijna gelijktijdig een SUV in coupévorm uit, met tamelijk gelijkaardige eigenschappen behalve het aandrijfsysteem dat - althans voor sommige markten – totaal verschillend is. De Peugeot 408 komt in eerste instantie met hybride verbrandingsmotoren, de Citroën ë-C4 X zal (n België) alleen met volledig elektrische aandrijving aangeboden worden.

Er is nagenoeg geen enkel merk meer dat naast zijn klassieke SUV geen coupévormige variant daarvan op de markt brengt. Bij de merken van het vroegere PSA (in eerste instantie Peugeot en Citroën/DS, nadien vervoegd door Opel) dat in de fusie met het italiaanse FCA (Fiat, Alfa, Chrysler en Jeep) opgegaan is in Stellantis, is dat niet anders. Al blijft er een intrinsiek verschil tussen de producten van de originele groepen, en mag verwacht worden dat die verschillen in de (nabije) toekomst zullen afgevlakt worden. Al is de samenhorigheid tussen Peugeot, Citroën en Opel momenteel nog van een andere orde dan die met Alfa Romeo, Fiat en Jeep.

Van merken die al een aantal jaren deel uitmaken van eenzelfde constructeursgroep, wordt verwacht dat ze streven naar een hoge mate van synergie om de ontwikkelingskosten te drukken. Bij Peugeot, Citroën en Opel beperkt zich dat nochtans hoofdzakelijk tot het gemeenschappelijk gebruik van dezelfde motor- en transmissie-elementen en worden vloerplaten, hoewel de ontwikkeling daarvan vrij kostelijk is, minder gedeeld.

De Peugeot 408 staat met name op het eigen EMP-2 platform, dat geschikt is voor zowel elektrische aandrijving als gebruik met verbrandingsmotoren. De Citroën ë-CX4 maakt gebruik van het oudere CMP-platform, dat gezien de aangeboden aandrijfwijzen ook geschikt is voor uiteenlopende motorisaties.

Dat ze allebei aanleunen bij de SUV coupévorm mag in de huidige context van koetswerkmode niet verbazen. Die coupévorm is vrij lang na de lancering van de eerste SUV’s uitgekomen. De eerste die ermee op de markt kwam was Ssangyong met de Actyon, een modelvorm die destijds (in 2006) door pers en publiek als “vis noch vlees” bestempeld en verguisd werd. Toen 2 jaar later BMW de X6 met dezelfde koetswerkstijl lanceerde, werd die de trendsetter onder de SUV coupés, in eerste instantie gevolgd door andere Duitse merken en nadien ook door die van andere nationaliteiten.

Het motorenpalet van de PEUGEOT 408 omvat twee oplaadbare hybride versies met 180 en 225 pk en een benzineversie met 130 pk. Alle drie zijn ze gekoppeld aan een EAT8-automaat met 8 versnellingen. Een volledig elektrische versie zal enkele maanden later volgen. 

Efficiëntie was een belangrijk aandachtspunt voor de ontwerpers van de PEUGEOT 408, want dankzij de combinatie van inspanningen op het vlak van aerodynamica, gewichtsvermindering (van 1.396 kg) en emissiearme motoren kan het voertuig nu bogen op een laag gemiddeld brandstofverbruik, zowel voor de hybrides als voor de benzineversie met 130 pk.

In het kader van de energietransitie neemt Citroën de gewaagde stap om op veel van zijn Europese markten, waar de verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen al meer ontwikkeld is, alleen het volledig elektrische model ë-C4 X aan te bieden. Citroën gaat ervan uit dat dat ook het geval is voor de Belgische markt… 
Met zijn motor van 100 kW en WLTP-actieradius van 360 km zal de nieuwe ë-C4X de enige volledig elektrische auto zijn die deze combinatie van design, comfort en ruimte biedt op de markt van middelgrote consumentenauto's.

Beide modellen worden verwacht op het volgend Brusselse autosalon. Prijzen worden kort voor de commerciële lancering bekendgemaakt.

LDR