RENAULT ARKANA

sportief, hybride en ruim

Na de Ssangyong Actyon die bijna twintig jaar geleden alle SUV coupés voorafging (zoals onder andere de BMW X6, Mercedes GLC/GLE) die sindsdien op de markt kwamen, is Renault de eerste constructeur die in de kleinere klasse de fakkel overneemt.

Met de Arkana brengt Renault een SUV van de nieuwe generatie met een sterke hybride persoonlijkheid, en dat zowel op het vlak van stijl als van motorisaties. Met een mix van hoge zitpositie, een groot passagierscompartiment en een compromisloze koffer, en een vernieuwende en sportieve stijl, vormt hij een nieuwe benadering van het begrip SUV met een klemtoon op emotie en dynamisme. Ook op het vlak van veiligheid is hij zeer accuraat, met een vijfsterrenscore in de Euro NCAP crashtests. Daarnaast biedt hij de keus uit een breed gamma hybride motorisaties, waaronder de inventieve E-TECH Hybrid van 145 pk en de 1.3 TCe motoren met micro-hybride functie op 12V in de versies 140 en 160 pk.

Met een grondspeling van 20 cm en een hoge gordellijn heeft de Arkana duidelijk de eigenschappen van een SUV. Een indruk die nog versterkt wordt door sledes voor en achter, en wielkastbeschermers. En de aflopende daklijn en achterruit plaatsen hem duidelijk in de categorie van de SUV coupés.

Hij staat op grote wielen (met een diameter van 69 cm), is 456,8 cm lang, 157,1 cm hoog en heeft een wielbasis van 272,0 cm.

De boordplank is digitaal, met een kleurenscherm dat (in functie van de uitvoering) 4,2 tot 10,2 duim groot is, en waarmee de rij-ervaring op een zeer intuïtieve manier kan aangepast worden. Daarbij komt nog een centraal scherm van 7 of 9,3 duim, waardoor de Arkana over de grootste informatieschermen van zijn klasse behoort.

Alle versies beschikken over automatische airco met luchtzuivering en sommge versies hebben een schuifdak voor een nog luchtiger interieur.

Achteraan heeft de Arkana een bagageruimte van 513 liter (480 liter bij de E-TECH Hybrid versies), met een bandenreparatiekit.

De nieuwe Arkana wordt beschikbaar met de E-TECH Hybrid technologie (145 pk), maar ook met de krachtige Tce 140 en Tce 160 motoren met 12 volts micro-hybride technologie, voor meer zuinigheid, reactiesnelheid en rijplezier.

De E-TECH Hybrid 145 bestaat uit een viercilinder verbrandingsmotor van 1,6 liter van de nieuwste generatie, die 69 kW (94 pk) ontwikkelt, en die ondersteund wordt door 2 elektromotoren: een “e-motor“ van 36 kW en een hoogspannings startmotor van het type HSG (High-Voltage Starter Generator) van 15 kW.

Deze nieuwe combinatie van verbrandings- en elektromotoren met een versnellingsbak waarvan het principe al in 1898 door Louis Renault gepatenteerd werd, zorgt voor vloeiende versnellingsovergangen.

Met de onder de koffervloer ondergebrachte lithium-ion batterij van 1,2 kWh (230V) bereikt de Arkana E-TECH Hybrid een aanzienlijke vermindering van het benzineverbruik en van de CO2-uitstoot. 80% van de rijtijd in de stad kan daardoor volledig elektrisch afgelegd worden, waardoor het benzineverbruik in de stad 80% lager is dan met een traditionele verbrandingsmotor. Dat leidt tot een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 111 g/km (WLTP-waarden).

In volledig elektrische modus haalt de Arkana E-TECH Hybrid een topsnelheid tot 75 km/u. Deze hybride krachtbron van 145 pk is beschikbaar op alle versies van de Arkana, ook op de R.S. Line versie.

De nieuwe Arkana is ook in al zijn versies leverbaar als micro-hybride, met de viercilinder direct ingespoten turbomotor 1.3 Tce. De micro-hybride wordt gevormd door een combinatie van alternator-startmotor die gekoppeld is aan een lithium-ion batterij van 12V, die zich onder de passagierszetel bevindt.

In combinatie met een EDC7 zelfschakelende versnellingsbak heeft de koper de keuze tussen twee vermogensversies: 140 pk (bij de lancering) en 160 pk (vanaf herfst 2021).

De alternator-starter en de batterij helpen de motor in de fases waarin hij de meeste energie nodig heeft, zoals bij het vertrekken of accelereren.

De micro-hybride Tce 140 bereikt tussen 1750 en 3500 tpm een maximumkoppel van 260 Nm. Dat is 10 pk en 20 Nm meer dan de vorige Tce 130 motor.

Voor wie graag nog een sterkere dynamiek nastreeft, zal de nieuwe Arkana ook beschikbaar zijn met een micro-hybride 1.3 Tce van 160 pk.

De betrouwbare wegligging van de nieuwe Arkana wordt gesteund door een bestudeerde geleiding van de achteras, die een hoge stabiliteit biedt in snelgenomen bochten. Zelfs onder moeilijke omstandigheden worden rolbewegingen beperkt, en de afstelling van de schokdempers levert een aanzienlijke bijdrage aan het comfort. De doeltreffendheid van het chassis wordt nog versterkt door een preciese en directe stuurinrichting.

Verder is de nieuwe Arkana met het oog op een veilig weggedrag uitgerust met de nieuwste rijhulpmiddelen. Deze ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) worden ondergebracht in drie “families“: Rijden, Parkeren en Veiligheid.

Met Renault MULTI-SENSE kan de rijervaring in drie modi aangesproken worden:

  • Eco, om verbruik en CO2-uitstoot te verminderen,
  • Sport, voor meer rijplezier, handelbaarheid en reactiesnelheid,
  • MySense, om de rij-instellingen te personaliseren.

De MULTI-SENSE regelingen zijn gemakkelijk bereikbaar via de interface van het EASY LINK multimedia-systeem of via een specifieke piano-toets onder het centrale scherm. Eén druk op de knop volstaat om het scherm te openen en de voorkeuren in te stellen, waaronder ook 8 verschillende lichtsferen.

Arkana wordt in de lente van 2021 beschikbaar op de Belgische markt; voor de E-TECH Hybrid versie zal nog tot het begin van de zomer gewacht moeten worden. De prijzen worden kort voor de lancering bepaald en bekendgemaakt.

LDR