Renault Kadjar

Eindelijk bijgebeend

Renault heeft de opmars van het crossover/SUV-segment wat aan zich voorbij laten gaan. Via Nissan plukte het weliswaar de vruchten ervan, maar de eigen inbreng was aanvankelijk niet groot. Koleos heeft de (commerciële) verwachtingen nooit echt ingevuld, met Captur knabbelde het franse merk zich een weg in het B-segment waarin Nissan Juke voordien heer en meester was, maar met Kadjar zou het wel eens een echt doorbraak kunnen forceren.

Kadjar is eigenlijk een kloon van de Nissan Qashqai, dus mag verwacht worden dat Renault met dit nieuwe model niet alleen nieuw marktaandeel zal verwerven, maar ook in eigen groep wat zal kannibaliseren. Qashqai, dat zijn jarenlange leidersplaats in het segment vorig jaar heeft moeten afstaan aan Hyundai ix35, riskeert daar het grootste slachtoffer van te worden, vooral omdat het Koreaanse merk dit jaar een gloednieuwe opvolger van zijn ix35 uitbrengt.

Renault Kadjar komt met voor- of vierwielaandrijving, maar door de "Extended Grip" functie waarmee de voorwielaangedreven versies uitgerust zijn, hebben die in combinatie met de (helaas iets minder "groene") Mud&Snow banden, ook al meer grip op onstabiele ondergronden. De tot 19 cm verhoogde bodemvrijheid helpt daarbij ook een handje.

LDR