SEAT TARRACO e-HYBRID

Na zijn Leon hybride slaat Seat opnieuw de weg van de elektrificatie in met de lancering van de Tarraco e-Hybrid.

"De introductie van plug-inhybride technologie in de Tarraco stelt SEAT in staat een efficiënter model af te leveren, en onze ambitie is dat 25% van de Tarraco's die dit jaar verkocht worden PHEV's zullen zijn" zegt Wayne Griffiths, voorzitter van de merken Seat en Cupra binnen de VW-groep.

Onder de motorkap van de grote SUV bevindt zich het hart van de geavanceerde plug-inhybride, die een 1,4-liter TSI-benzinemotor met 150 pk (110 kW) combineert met een elektromotor met 85 kW (115 pk), gekoppeld aan een DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een voorwielaandrijving, goed voor een gecombineerd vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 400 Nm. 
De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterijpakket van 13 kWh dat laag en achteraan in de SUV is ondergebracht, waardoor het gewicht gelijkmatiger over het onderstel is verdeeld.

De plug-inhybride technologie biedt de bestuurder ook een uitgebreide controle over het systeem. De SEAT Tarraco e-HYBRID start altijd in volledig elektrische modus als de batterij voldoende opgeladen is. Maar de aandrijving kan automatisch overschakelen op Hybride modus als de energiecapaciteit van de batterij onder een bepaald niveau zakt of als er sneller gereden wordt dan 140 km/u. In Hybride modus kan de bestuurder ook de oplaadstatus op peil houden door deze te verhogen of te verlagen tot een bepaald niveau. De SEAT Tarraco e-HYBRID beschikt ook over drie niveaus van regeneratief remmen, die kunnen worden aangepast via het infotainmentsysteem.

Het onderstel van de grote SUV, dat een combinatie is van MacPherson-veerpoten vooraan en een multilink-systeem achteraan en een progressieve elektrische stuurbekrachtiging, zorgt voor meeslepende ritten. Dus, weg van de gebaande paden is genieten verzekerd. 
Het gewicht is evenwichtig verdeeld over de voor- en achterkant van het voertuig; onder de motorkap bevinden zich de verbrandingsmotor, de elektromotor en de PCU, terwijl aan de achterkant de lithium-ionbatterij en de brandstoftank het gewicht evenwichtig over de SUV verdelen. 
Dankzij de combinatie van een elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor bedraagt de CO2-uitstoot 37 à 47 g/km en verbruikt hij volgens de officiële testcyclus slechts 1,6 à 2,1 liter brandstof om 100 km af te leggen.
Deze cijfers zijn nog indrukwekkender als blijkt dat de grote SUV nog altijd van 0-100 km/u accelereert in amper 7,5 seconden en een topsnelheid van 205 km/u bereikt. 
Dankzij de totale afmetingen van de grote SUV doet de plug-inhybride aandrijving geen afbreuk aan zijn praktische bruikbaarheid. De SEAT Tarraco e-HYBRID is uitsluitend verkrijgbaar als vijfzitter en heeft een bagageruimte van 610 liter.

Het SEAT Tarraco e-HYBRID-systeem, dat een bredere functionaliteit biedt, vergroot de relatie tussen voertuig en gebruiker en de SEAT Connect-app is de toegangspoort tot de bediening ervan. De app kan eenvoudig op een smartphone of tablet worden gedownload, waardoor op afstand een groot aantal functies kan bediend worden voor optimaal plezier en meer veiligheid.
Met de introductie van de plug-inhybride beschikken de gebruikers over extra functies zoals de mogelijkheid om het oplaadproces op afstand te beheren via de e-Manager, de airconditioning te regelen – het voertuig kan tot 30 minuten vooraf worden voorverwarmd; het systeem werkt van -15°C to 22°C – en de vertrektijden te beheren, allemaal via de smartphone app; wat betekent dat wanneer men klaar is om aan een reis te beginnen, de grote SUV dat ook is.
Van smartphone of tablet tot het interieur van de SEAT Tarraco e-HYBRID, verloopt de digitale ervaring naadloos met het vermogen om verbinding te maken met de wereld. Het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie is geïntegreerd in de SEAT Tarraco e-HYBRID, inclusief een navigatiesysteem met 9,2"-scherm, waardoor de feedback voor de bestuurder en de connectiviteit voor passagiers geoptimaliseerd worden.
Met zijn helderder display biedt het infotainmentsysteem een precieze gebruikerservaring, niet alleen door de lay-out van de bedieningselementen van het systeem, maar ook door de toevoeging van natuurlijke stembediening om de interactie met de gebruiker te vereenvoudigen en het systeem moeiteloos intuïtief te maken.

De grootste SUV van het merk, nu met een nog efficiënter en milieubewuster design, houdt vast aan de benadering van het merk om de veiligheid te verbeteren. De SEAT Tarraco e-HYBRID is uitgerust met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen en comfortfuncties die ervoor zorgen dat hij veilig, stabiel en comfortabel blijft, of hij nu door de stadsjungle rijdt of epische tochten maakt.
Bekende systemen zoals Adaptive Cruise Control en Park Assist laten de bestuurder rustig doorrijden op de open weg en helpen de Tarraco aan het eind van elke rit vlot in een parkeerplaats
Extra systemen zoals Lane Assist en Front Assist – dat fiets- en voetgangersdetectie omvat – zijn standaard en kunnen worden aangevuld met andere veiligheidstechnologieën, waaronder Blind Spot Detection, Traffic Sign Recognition en Traffic Jam Assist.
De lijst met functies gaat verder met Emergency Assist, Pre-Crash Assist, Rollover Assist en eCall, waardoor de SEAT Tarraco e-HYBRID meer dan voldoet aan de veeleisende veiligheidsnormen.
Emergency Assist detecteert of de bestuurder inactief is achter het stuur en remt twee keer zachtjes af om hem te waarschuwen. Blijft deze niet reageren, dan vertraagt en stopt het systeem automatisch het voertuig.
Pre-Crash Assist is ontworpen om het voertuig en de inzittenden voor te bereiden mocht het ergste gebeuren en een botsing mogelijk is. De boordsystemen werken samen: de voorste gordels worden aangespannen, vensters en zonnedaken gesloten en waarschuwingslichten geactiveerd om de gevolgen van een ongeval te verzachten. Dat alles wordt geactiveerd in slechts 0,2 seconden om de voordelen te maximaliseren.
Rollover Assist werkt als een verlengstuk van dit systeem; bij een ongeval doet de auto een noodoproep, schakelt de motor uit, ontgrendelt de portieren, schakelt de alarmlichten in en verandert de ventilatie, naast andere functies. 
De SEAT Tarraco e-HYBRID behoudt het enorme gemak en vermogen van de grote SUV's in het dagelijks leven, inclusief een reeks voorzieningen die het leven eenvoudiger maken. Voor wie graag sleept, ondersteunt Trailer Assist de bestuurder bij het achteruitrijden of parkeren met een aanhangwagen. Het beeld van de achteruitrijcamera helpt om het voertuig en de aanhangwagen naar de juiste positie te leiden.
Voeg daarbij het systeem Parking Heater waarmee de motor en het voertuig sneller opgewarmd worden bij extreem koud weer, de Kessy Keyless Entry en de SEAT Tarraco e-HYBRID staat garant voor praktische bruikbaarheid.

De Seat Tarraco e-Hybrid wordt in België gelanceerd aan prijzen vanaf 47.250 € (Xcellence) en 48.250 € (FR)

LDR