Smart Concept #1

Een voorproefje van de nieuwe generatie

De pionier van de stadsmobiliteit, bijna 25 jaar geleden ontstaan, had in een vorige fase van zijn leven al eens de komst van een SUV aangekondigd. Die is er toen niet gekomen, maar met de Concept #1 schijnt er nu toch een volledig elektrische SUV op komst te zijn die – zoals de traditie bij smart het wil – zeer ruim van binnen belooft te zijn, bij zeer compacte buitenafmetingen.

Met de creatie eind 2019 van de joint venture smart Automobile Co. Ltd, gaven Mercedes-Benz AG en Geely Automobile de start aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk. De twee evenwaardige aandeelhouders willen van smart een wereldwijde leverancier van 100% elektrische voertuigen maken. De ontwikkeling van het technisch gedeelte van de nieuwe smart-generatie gebeurt bij Geely, terwijl Mercedes-Benz het interieur- en koetswerkdesign voor zijn rekening neemt.

Koetswerkdesign: een volledig nieuw DNA
De smart Concept #1 wordt in een oogopslag herkend als smart, maar tegelijkertijd zit in het design de intrinsieke vernieuwing verwerkt.
Het SUV concept wordt gekenmerkt door evenwichtige proporties en typische korte overhangen voor- en achteraan, maar ook door een avant-garde design. Een essentieel element daarvan is het groot glazen panoramadak, dat aan zijn overgang naar de voorruit en de ruiten van de kaderloze deuren de indruk wekt boven het koetswerk te zweven.
Eerste digitaal uiterlijk kenmerk van de toekomstige smart voertuigen: de deurklinken zijn verborgen en worden aangegeven door verzonken lichtelementen. De deuren openen door er met de hand over te strijken. De achterste portieren van de smart Concept #1 scharnieren achteraan en openen dus tegen de rijrichting in; door het ontbreken van een middenstijl ontstaat daardoor bij het openen van voor- en achterportier een zeer brede opening, die in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Interieur: comfort en ruimte van een business-berline
Ondanks zijn compacte buitenmaten (lengte/breedte hoogte in cm): 429/191/169,8 en een in verhouding lange wielbasis (275 cm) is het interieur van de smart Concept #1 bijzonder ruim dankzij de dicht bij de uiteinden van de wagen geplaatste wielen. De 100% elektrische architectuur houdt ook in dat – net als bij de toekomstige vijfzitter – het concept een hoeveelheid been- en schouderruimte biedt die vergelijkbaar is met die van voertuigen van een hogere categorie, met heel veel bergruimte. Dat ruimtegevoel wordt nog subjectief versterkt door de lichtinval via het panoramisch glazen dak, dat het “lounge”-effect nog benadrukt.
Eén van de sterke punten van het interieurdesign van de smart Concept #1 komt ook door de centrale console die tussen de voorzetels “zweeft” en perfect aansluit op het uniek design van de boordplank. Het vrijstaand 3D aanraakscherm van 12,8 duim vormt het centraal bedieningspaneel.

Uitgebreide connectiviteit voor maximaal comfort en veiligheid
De nieuwe modelgeneratie van smart is voorzien van een krachtige centrale computer die de vier voornaamste domeinen bedient: infotainment, rijhulpmiddelen, specifiek op elektrisch rijden gerichte functies en elektrische/elektronische architectuur. Dankzij dynamische updates op afstand kan 75% van alle elektronische componenten doorlopend op afstand geupdated worden.
Het aantal functies ten behoeve van comfort en veiligheid is eveneens bijzonder uitgebreid. Zo zullen bijvoorbeeld hedendaagse functies zoals parkeerhulp, hindernisontwijking, snelwegrijden en noodhulpsystemen voor deze elektrische SUV beschikbaar zijn. Daardoor wordt de volgende smart-generatie toonaangevend in het segment van de volledig elektrische voertuigen.

Verkoop: een nieuwe strategie aangepast aan de heroriëntering
Parallel aan de volledige digitalisering van zijn voertuigen, stelt smart voor zijn nieuwe generatie modellen ook een volledig nieuwe verkoopstructuur op punt, met een commerciële multikanaals ontwikkeling die een rechtstreekse uitwisseling met klanten en liefhebbers mogelijk maakt. Daarnaast zal smart een toegenomen ondersteuning aan zijn distributiepartners aanbieden, waardoor ze zich beter op hun corebusiness zullen kunnen concentreren, zijnde het mogelijk maken van de best mogelijke beleving inzake verkoop en naverkoop.

De smart SUV nieuwe generatie wordt in de loop van 2022 op de markt verwacht.

LDR