SOLTERRA

eerste volledig elektrische Subaru

Bij de ontwikkeling van de Solterra heeft Subaru de klemtoon gelegd op het overtreffen van de klantverwachtingen van een volledig elektrisch voertuig en er meteen de hoeksteen van Subaru’s toekomstige BEV’s van gemaakt. Zonder evenwel bestaande Subaru-klanten in de kou te zetten, want de Solterra is een volwaardige SUV in het Subaru-gamma.

Exterieur en interieur
Het zeshoekige “radiator-rooster staat voor de energie-efficiëntie van een elektrische auto. De horizontale koetswerklijn die begint bij de grille en de dynamische spatborden die van binnenuit naar buiten buigen, verwijzen naar de kracht van een SUV. 
Een laag instrumentenpaneel en er boven op gemonteerde klokken zijn, voor het eerst bij een Subaru, te zien boven het stuurwiel.

e-SUBARU Global Platform
Het Subaru Global Platform, dat samen met Toyota Motor Corporation ontwikkeld werd, is speciaal bedoeld voor batterijgevoede elektrische voertuigen. Het zorgt voor een rijervaring met hoogstaande dynamische eigenschappen, met een hoge stabiliteit en handelbaarheid in reactie op de stuurbewegingen van de bestuurder.
De accupakketten met hoge capaciteit zijn, zoals dat hoort bij een BEV, onder de vloer geplaatst en worden gebruikt als deel van de structuur. Ze zorgen daardoor tegelijk voor een laag zwaartepunt en voor carrosseriestijfheid en -stevigheid.

Rijprestaties/AWD-systeem
De Solterra is voorzien van een nieuw system dat de voor- en achterwielen aandrijft met gescheiden motoren. Met dank aan de expertise in AWD-technologie, nauwkeurige controle over de vier wielen, die Subaru in vele jaren heeft opgedaan, en de behendige respons van de elektromotoren en de flexibele aandrijfkracht tussen voor- en achteras, benut de Solterra optimaal de grip van de vier wielen en biedt een rijbeleving met vertrouwen en gemoedsrust.
Net zoals de andere Subaru SUV-modellen beschikt de Solterra over het X-MODE AWD-controlesysteem dat het gevoel van veiligheid op slecht wegdek vergroot. Door toevoeging van de nieuwe Grip Control-functie, die het mogelijk maakt om de auto op constante snelheid te laten rijden terwijl de auto ook op slecht wegdek gestabiliseerd wordt, is de bruikbaarheid verder vergroot.

Veiligheid
Door de skeletstructuur van elk carrosseriedeel en de geoptimaliseerde materiaalsterkte, profiteert de Solterra zowel van gewichtsbesparing als van superieure botsveiligheid. Bij een eventuele aanrijding absorbeert de structuur - die het gewicht naar de verschillende carrosseriegeraamtes overbrengt  - efficiënt de botsenergie. Dat beschermt niet alleen de inzittenden van de auto, maar ook de hoog-voltagecomponenten in de BEV. 

De Solterra speelt een belangrijke rol voor Subaru. De auto is door Toyota en Subaru samen ontwikkeld, wat in september 2019 leidde tot de oprichting van een nieuwe onderneming en alliantie. Beide ondernemingen brachten hun kennis en technologieën samen onder het motto ‘Laten we samen nog betere auto’s bouwen’ en de technici van beide bedrijven ontwikkelden de auto samen met wat als een “vriendschappelijke rivaliteit“ beschouwd mag worden.

De lancering van de Solterra begint halverwege 2022 voor Japan, de Verenigde Staten, Canada, Europa en China

LDR