Ssangyong Rexton 2018

Voor het eerst verschenen in 2001, is de nieuwe Rexton nu aan zijn vierde generatie toe, nadat hij sinds 2012 geen evolutie meer onderging. Ssangyong, waarop verschillende invoerders hun tanden al stukgebeten hadden, wordt sedert 2010 door de Belgische Groep Alcopa van de familie Moorkens geïmporteerd.

Vandaag maken we dus kennis met een volledig nieuwe Rexton. Het oorspronkelijke model maakte gebruik van motoren en versnellingsbakken van Mercedes-origine, maar hij beschikt sinds de inlijving bij Mahindra over eigen motoren en alleen nog de zeventrapsautomaat wordt bij Mercedes geleend. Er zijn benzine- en dieselmotoren; de viercilinder dieselmotor van 2,2 liter is overgenomen uit de vorige generatie, maar dankzij een turbo met variabele geometrie levert die nu 181 pk met een maximumkoppel van 420 Nm tussen 1600 en 2600 tpm. Het genormaliseerd verbruik bedraagt 8,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 218 g/km. Daarnaast is er ook een tweeliter benzinemotor (die helaas niet bij ons ingevoerd wordt) van 225 pk met een maximumkoppel van 350 Nm tussen 1500 en 4500 tpm en een CO2-uitstoot van 242 g/km.

De Rexton kan uitgerust worden met keus tussen een manuele zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat. Ook al is hij volledig nieuw, blijven zijn afmetingen quasi ongewijzigd, en staat hij nog altijd op een klassiek ladderchassis en heeft hij inschakelbare vierwielaandrijving met reductiebak, maar wel nieuwe onafhankelijke ophanging van de vier wielen met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een multilink systeem. Hij beschikt ook over Hill Descent Control en tractiecontrole.

Het design is moderner en het interieur is confortabel en kan desgewenst plaats bieden aan zeven inzittenden. De zetels zijn goed getekend, verwarmd/geventileerd vooraan en verwarmd op de tweede zetelrij. Veiligheid werd niet over het hoofd gezien, met 9 airbags en 8 rij-assistentiesystemen. De boordplank is modern en vrij ergonomisch, met een centraal scherm met een diagonaal van bijna 24 cm.

Het was in Polen, in de buurt van Warschau, dat we met de nieuwe Rexton konden kennismaken. Onze testwagen was een e-XDI220 Sapphire 4WD 7AT met lederen zetelbekleding en een prijskaartje van 42.490 € plus 2.990 € voor het leder. We hebben hem in de stad getest, in even omvangrijke opstoppingen als in Brussel, op wegen en snelwegen rond Warschau, en op onverharde zandwegen. De Rexton blijft onder alle omstandigheden  stil en comfortabel, en zeer aangenaam in het gebruik. De zithouding is nagenoeg perfect, de motor is stil en biedt uitstekende hernemingen, al voelt de reactiesnelheid van de versnellingsbak soms wat traag aan. Ook de ophanging is zeer comfortgericht, met als gevolg dat er in snelle bochten soms wat rolneiging ontstaat, die te wijten is aan het hoge zwaartepunt. - LVDSL

LDR