Toyota Yaris Cross

Compacte SUV

De nieuwe Yaris Cross is speciaal voor Europa ontworpen en ontwikkeld om aan de markteisen en -voorkeuren voor SUV’s in het B-segment in deze regio te voldoen. Net als de nieuwe generatie Yaris hatchback wordt het model vanaf 2021 ook in Europa gemaakt bij Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), bij Valenciennes.

Echte hybride, echte SUV

Door de toevoeging van de Yaris Cross aan zijn gamma C-HR en RAV4, kan Toyota nu SUV’s in het B-, C- en D-segment aanbieden.
De Yaris en Yaris Cross zijn de eerste modellen met Toyota’s nieuwste 1.5 hybride systeem, dat rechtstreeks voortkomt uit de grotere 2.0- en 2.5-liter aandrijflijnen die in recente nieuwe modellen, zoals de C-HR en de RAV4, worden gebruikt. Dit systeem omvat een nieuwe 1.5-liter driecilinderbenzinemotor met Atkinson-cyclus, die nauwkeurig vervaardigd is om frictie en mechanische verliezen te verminderen en de verbrandingssnelheid te verbeteren.  Het resultaat is een hoog koppel bij lage toerentallen en een uitstekende brandstofefficiëntie. De motor heeft een thermisch rendement van 40%. Dat is hoger dan vergelijkbare dieselmotoren en zorgt voor een spaarzaam verbruik en een lage CO2-uitstoot.
Het nieuwe hybride systeem heeft een maximaal vermogen van 116 DIN-pk. De emissieniveaus beginnen bij minder dan 90 g/km CO2 voor het model met voorwielaandrijving en minder dan 100 g/km voor de versie met AWD-i (NEDC) (respectievelijk 120 en 135 g/km WLTP). 

100% voor de stad, 100% SUV
Met de Yaris Cross heeft Toyota een echte SUV op kleinere schaal gemaakt. Hierdoor krijgen klanten de hogere zit, het gebruiksgemak en de interieurruimte die ze willen, maar dan in een compacte auto die geschikt is voor het stadsverkeer. 
Het ontwerp herneemt de klassieke eigenschappen van een SUV: een hogere carrosserie en grotere wielen/banden, die kracht en doelmatigheid uitstralen.

Intelligente vierwielaandrijving
Een van de dingen die de nieuwe Yaris Cross tot een echte SUV maken, is de beschikbaarheid van een intelligente vierwielaandrijving, een unieke eigenschap in zijn klasse voor een hybride model.
AWD-i biedt extra stabiliteit en tractie in het dagelijks verkeer, op slechte wegen en in situaties met weinig grip. AWD-i werkt elektrisch en is daarom compacter en lichter dan een mechanische vierwielaandrijving, waardoor de Yaris Cross Hybrid AWD-i minder brandstof verbruikt en CO2 uitstoot dan zijn vierwielaangedreven SUV-concurrenten in het B-segment.
Het systeem stuurt aandrijfkoppel naar de achteras wanneer de bestuurder optrekt en accelereert. Onder normale rijomstandigheden werkt de Yaris Cross met voorwielaandrijving, maar in situaties met weinig grip wordt automatisch de vierwielaandrijving ingeschakeld. Denk bijvoorbeeld aan natte kasseien, zware regen, natte of samengepakte sneeuw, of zand.

LDR