4x4 van het Jaar 2017

25 jaar na de eerste verkiezing van de '4x4 van het Jaar' is het aanbod zodanig uitgebreid dat de keuze er niet gemakkelijker op geworden is. ‘Gedoodverfde winnaars’ bestaan niet, ieder jaar zet een intens gemotiveerde jury zich in om in iedere categorie een winnaar te kiezen, zonder persoonlijke voorkeuren door te kunnen drukken. Waardoor de uitslag ook voor ieder individueel jurylid een verrassing kan zijn. Ook dat is een eigenschap van democratische verkiezingen, wat ook elders tot uiting komt...

 

4x4's met een zuivere offroad-roeping zijn er niet meer. De klemtoon is met de jaren verschoven naar SUV's, allrounders waarvan er een aantal nog verrassend terreinvaardig zijn terwijl ze bij een hoog comfortpeil ook op verharde wegen bijzonder goede prestaties neerzetten.

Met de juryleden staan we ieder jaar meer en meer voor een keuze, waarvan de winnaar niet op voorhand voorspeld kan worden.

Bij de luxe-4x4's, de pick-ups en de SUV's hechten we nog veel belang aan de offroad-capaciteiten van de deelnemende voertuigen. De crossovers en de hybrides worden enkel op de weg beoordeeld.

Dit jaar dongen 26 wagens naar een titel in één van de 5 categorieën, waarvan er 2 omwille van het grote aanbod in twee prijklassen opgedeeld werden.

 

Crossover

In de crossover-groep, waarvan geen echte offroad-kwaliteiten vereist worden en die zelfs met tweewielaandrijving mogen aangeboden worden, zijn er daardoor twee klassewinnaars.

De eerste dankt zijn overwinning aan zijn uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding in combinatie met zijn ruim interieur en goede rij-eigenschappen: de Ssangyong XLV.

De tweede winnaar, die zijn soortgenoten in het klassement ver achter zich liet, wordt ondanks zijn compacte afmetingen voluit als premium bestempeld: de Audi Q2.

 

SUV

Ook bij de SUV's is er een opdeling in twee prijsklassen gemaakt.

In de eerste gaat de overwinning afgetekend naar een absolute nieuwkomer in de categorie, niet alleen omwille van zijn uitstekende prijs/kwaliteitverhouding maar ook omwille van zijn geslaagd design en goede afwerking: de Seat Ateca.

In de tweede wint met grote voorsprong de SUV die zonder meer de ‘absolute top in zijn klasse’ genoemd wordt: de Land Rover Discovery Sport (en ik moet van de graveur van de trofees aan de juryleden meegeven dat hij het zou waarderen als in de toekomst winnaars met minder lange namen zouden gekozen worden).

 

Luxe

In de luxe-klasse wordt niet alleen veel aandacht aan comfort en afwerking besteed, maar is ook de terreinvaardigheid nog een belangrijk criterium.

Ondanks zeer uiteenlopende prijzen werd het een nek-aan-nek race tussen de drie deelnemers in deze categorie, maar uiteindelijk was het toch het ultieme luxemodel dat met de overwinning ging lopen: Bentley Bentayga.

 

Hybride

Ook bij de hybrides was bij wijze van spreken een 'fotofinish' nodig om de eerste van de tweede te onderscheiden, maar het grote prijsverschil met de tweede en zijn homogene opvatting zijn doorslaggevende argumenten geweest om de BMW X5 hybride tot winnaar uit te roepen.

 

Pick-Up

Bij de pick-ups wordt de strijd ieder jaar zowat tussen dezelfde merken en modellen gestreden. De top-3 eindigden dit jaar werkelijk slechts op een zucht van mekaar, maar het waren de eigenschappen terreinvaardigheid, werklust en comfort die de overwinning dit jaar nogmaals naar de Nissan Navara lieten gaan.

 

Besluit

In 2016 zijn er in België een kleine 100.000 4x4's, crossovers, SUV's en pick-ups verkocht. Voor sommige merken vertegenwoordigt dat segment 20 tot 30% van hun omzet, bij sommige andere zelfs de volle 100%.

De weinige merken die nog niet in het segment aanwezig waren, hebben zich er recent bij aangesloten of zijn ermee bezig dat te doen, maar bijna geen enkele constructeur laat het fenomeen nog welbewust aan zich voorbijgaan.

4x4 PLUS en de verkiezing van de 4x4 van het Jaar zijn de voorbije 25 jaar van heel dichtbij betrokken geweest bij die groei. We hopen dat nog vele jaren te kunnen blijven doen.

LDR