Jaguar F-Pace

What's in a name?

Na lang aarzelen en onder het voorbije Ford-juk eindeloos gewelles-nietes, heeft Jaguar zich dan toch op de SUV-markt gestort. Met technologie die bij zustermerk Land Rover al gebruikt wordt in de Evoque en de Discovery Sport, maar die nu ook gekoppeld wordt aan krachtigere motoren uit de Jaguar F-Type, een model waarmee de F-Pace elementen van het chassis en de ophanging gemeen heeft. Vandaar de naam, die naar logische verwachtingen eerder met een "X" (naar analogie met XJ, XF of XE) had kunnen beginnen.

Van het hele podium aan vergelijkbare SUV's (Audi Q5, Volvo XC90, Mercedes GLE, BMW X5 en dergelijke meer) is de Porsche Macan hét model dat de F-Pace naar het leven staat, een SUV met hetzelfde doelpubliek en vergelijkbare afmetingen, die zich bovendien in dezelfde prijsvork positioneert. Met vergelijkbare motorisaties, althans, want de Jaguar heeft een instapmodel met een lagere prijsdrempel omwille van zijn kleinere cilinderinhoud. Maar daar hebben we het verder nog over ...

Een groot nadeel is de in Montenegro geldende algemene snelheidsbeperking van 80 km/u (er is geen enkele snelweg!), die niet kan verhinderen dat er ondanks de relatief lage bevolkingsdichtheid meer dan één dodelijk verkeersongeval per dag te betreuren valt. De modernste auto's die je er ziet rondrijden zijn VW Golfs van de derde generatie, wellicht modellen die in de toenmalige republiek Joegoslavië geassembleerd werden. Misschien recenter maar van een ouder concept ook talrijke Yugo's en andere vierwielers uit vervlogen tijden van vroegere oosteuropese herkomst. Auto's dus van voor het ABS- en airbag-tijdperk, wat het hoge aantal doden en gewonden bij ongevallen met zelfs relatief lage snelheden verklaart.

Zonder de lokale bevolking in gevaar te brengen en tijdig spiedend naar de waakzame politievoertuigen die hun speedguns op het verkeer richten, zijn we er toch in geslaagd om de testtrajecten af te malen tegen een bij ons meer gangbare gemiddelde snelheid van 83 km/u, wat meteen ook onze effectieve verbruikscijfers in een juister daglicht stelt en ons een duidelijker beeld van de wegligging bij een bij ons gebruikelijke rijstijl biedt.

Niet geheel verrassend bleek het gemiddeld verbruik van de "kleine" instapmotor (2.0 liter diesel) hoger dan dat van de 67% sterkere drieliter dieselmotor: voor het verplaatsen van nagenoeg dezelfde massa moet de viercilinder een aanzienlijk grotere inspanning leveren dan de V6.

Wel verrassend was het gewillige en sportieve karakter van de viercilinder, die zowel in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak (beschikbaar op achterwiel- en vierwielaangedreven uitvoering) als met de achttrapsautomaat (enkel vierwielaandrijving) prestaties neerzet die je aan een grotere motor zou toeschrijven.

Niet alleen uiterlijk is de vergelijking met de Macan niet ver te zoeken, ook qua interieur zijn de Jaguar en de Porsche aan mekaar gewaagd, allebei met een tegelijk sportieve en (door de hogere zithouding) dominante zitpositie en een binneninrichting die je met zachte weelde omkleedt.
Ze hanteren allebei het principe van de hoge motorkap en de relatief lage voorruit, wat model staat voor een sportief imago. De Jaguar geniet daarbij het voordeel van een hoger discretie-niveau. - LDR

LDR
Tags: