Fiat Fullback

een kloon, zegt u?

Met de Fullback maakt Fiat een opvallende en op het eerste gezicht succesvolle entree in het pick-up segment. De Italianen haalden daarvoor de mosterd bij Mitsubishi, maar overgoten de L200 met een licht sausje van basilicum en olijfolie, waardoor hij er meteen wat smakelijker uit ziet. Mechanisch is hij identiek aan de Japanse versie, en toch voelt hij 'latijnser' aan...

 

Om herinneringen op te halen aan vroeger, toen we met een groepje vrienden regelmatig het traject door de bossen aflegden, niet alleen met toelating van de burgemeester, maar zelfs op haar verzoek om op een bepaalde bosweg die bij onheil als brandweg moest kunnen fungeren, wildgroei (letterlijk) de kop in te drukken, "dan moest zij die maand geen patrouilles uitsturen om dat te doen". Het werd een jarenlang volgehouden traditie, een rit die over de weg minder dan een kwartiertje duurt, langs het slingerend bospad dat de afstand wel drie keer zo lang maakte deed je er nooit minder dan twee uren over.

Bijna tien jaar na mijn laatste passage had ik het traject blijkbaar nog in mijn vingers, want ik vond het beginpunt feilloos terug, al begon ik me na een uurtje toch af te vragen of ik ergens een afslag gemist had. Een groep jagers die zich klaarmaakten om het wildbestand wat uit te dunnen bekeek mijn Fiat met Italiaanse nummerplaten wat scheef. "Wat komt die spaghettivreter hier zoeken?", moeten ze gedacht hebben. Aangesproken in hun eigen taal en mijn inderdaad wat vergezochte aanwezigheid verklarend, werd ik ineens één van hen. Gelukkig. Gewapende tegenstanders boezemen me altijd wat schrik in... Zelfs - of vooral - als hun rode kaken en neuzen licht overmatig pastis-gebruik verraden.

 

Ondanks het feit dat de Fullback een regelrechte kloon van de Mitsubishi L200 is, heeft deze pick-up toch een andere uitstraling dan de Japanner. Enkele afwerkingsdetails in het interieur en een iets andere opsmuk langs buiten, met een duidelijk andere snuit en lichtsignatuur, maken het verschil.

Hoe Fiat erin slaagt om de topversies aan een lagere prijs te kunnen aanbieden dan de gelijk(w)aardige van de L200, is me een raadsel.

Tijdens de rit waarop door de omstandigheden (de klim van de kust naar het binnenland, het onverharde traject door het bos, de snelle afdaling naar Nice en de gejaagde terugkeer naar Monaco via de snelweg) het gaspedaal vaak stevig ingedrukt werd, bedroeg ons gemiddeld verbruik met de automaat 8,7 liter. In die context durf ik dat "bijzonder gunstig" noemen. - LDR

LDR