Land Rover Discovery

Kampioen in polyvalentie

Ontstaan in 1989 moest de Discovery de gezins-4x4 van Land Rover worden, die de concurrentie met de Japanse producten moest aangaan. Hij stond op het chassis en gebruikte de aandrijflijn van de Range Rover, maar met een meer democratisch karakter. Vandaag is hij nog altijd goedkoper dan een Range Rover, maar is het toch een luxueus, comfortabel, bewoonbaar en krachtig voertuig geworden, met behoud van zijn legendarische terreincapaciteiten.

 

In 2016 voor het eerst getoond op de Mondial in Parijs, verbaasde hij ons door zijn stijl. Zijn zeer afgeronde achtersteven luidde een breuk in met de hoekige vorm van de vorige vier generaties. En voor het overige leunde het design sterk aan bij dat van de Discovery Sport. De binnenruimte is bijzonder groot, met een kofferruimte die van 1137 tot 2406 liter (met neergeklapte achterzetels) kan gaan, en ook al voordat men in de optielijst gaat graven blijkt de standaarduitrusting al heel compleet.

Ons testvoertuig was een D240 SD4 HSE Luxury. Hij werd aangedreven door de viercilinder Ingenium turbodiesel van 2.0 liter, met dubbele sequentiële turbolader, goed voor een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Die motor is gekoppeld aan een ZF achttrapsautomaat. Hij heeft een korte transferbak, pneumatische ophanging en een elektrisch panoramisch schuifdak. In optie was hij uitgerust met de packs Capability Plus, Complete Dynamic Design en 7 Seats.

Stap in en je waant je bijna in een Range Rover. Het geheel oogt verzorgd en luxueus. Bij het starten onderken je weliswaar het typische dieselgeluid, maar tijdens het rijden blijkt de geluidsisolatie toch uitstekend te zijn. Ondanks een klein hiaat bij het vertrekken is de Discovery heel dynamisch. De achttrapsautomaat is zeer reactief en bevindt zich altijd in de juiste versnelling. In de stad neemt deze 4x4 van 4,97 m lang en 2,22 m breed heel wat plaats in, zeker met zijn grote draaicirkel (12,7 meter), maar de zichtbaarheid is uitstekend en je beschikt standaard over een achteruitrijcamera die je helpt bij het parkeren.

Op de weg rijdt hij als een limousine: zijn comfort, stilte en prestaties maken het mogelijk om moeiteloos lange afstanden af te leggen. In bochten heeft hij niet de neiging te hellen, en zelfs bij een noodstop in een korte bocht breekt hij niet uit: de elektronisch gestuurde pneumatische ophanging levert uitstekend werk.

Ook op gehavende wegen blijft het comfortpeil behouden, en zelfs de snelheidsremmers waarmee onze stadswegen tegenwoordig bezaaid zijn, lijkt hij bijna niet te merken. Het is dus een veilige en comfortabele reiswagen, die ondanks zijn vrij hoog gewicht (2200 kg) nog vrij zuinig met brandstof omspringt, want tijdens onze test verbruikten we niet meer dan 8,6 l/100 km.

Buiten de gebaande wegen is het ongetwijfeld één van de beste terreinwagens. Met zijn bodemvrijheid van 283 mm en zijn indrukwekkende specifieke hoeken, zijn grote veerwegen, zijn korte reductiebak, zijn Terrain Response 2 en zijn 2 blokkeerbare differentiëlen (centraal en op de achteras) geraakt hij zelfs met zijn baanbanden en 20 duims velgen (bijna) overal. Ook hier past de pneumatische ophanging zich aan de ondergrond aan. - LVDSL

LDR