Jaguar I-Pace

Jaguar is het eerste premium-merk dat met de I-Pace een tegenhanger van de Tesla Model X op de markt brengt. ‘Soortgenoot’ zou eigenlijk een betere benaming zijn, want de I-Pace is ruim 30 cm korter dan de Model X, en zijn interieur is opgevat als dat van een klassieke vijfzitter.

 

Uitwendig zijn de verschillen gering: ook de I-Pace heeft het voorkomen van een SUV, maar met vier traditionele deuren en een achterklep die toegang geeft tot een zeer ruime koffer.

Onder de motorkap zijn de verschillen groter, want het samengeteld vermogen van de 2 elektromotoren van de Jaguar bedraagt ‘slechts’ 400 pk (met een niet onaardig koppel van 696 Nm). Met zijn lagere gewicht accelereert de I-Pace daarmee in 4,8 seconden uit stilstand naar 100 km/u.

De Jaguar verbruikt een fractie minder dan de Tesla: 23,4 kWh om een afstand van 100 km te overbruggen. Dat haalt met een batterij van 90 kWh zijn theoretisch rijbereik van 480 km flink naar beneden: 385 km is een meer realistische actieradius, die amper moet onderdoen voor die van de Tesla en toch al aardig aanleunt bij de dagelijkse verplaatsingsbehoefte.

Op het vlak van rijden sluit de I-Pace zeer goed aan bij wat je prestatie- en wegliggingsgewijs van een Jaguar mag verwachten, met een beter ophangingscomfort dan dat van de Tesla.

Afwachten nu, wat de andere premium-merken ons heel binnenkort aan alternatieven gaan voorschotelen... - LDR

LDR
Tags: