SSANGYONG REXTON MY 2021

Twintig jaar na zijn eerste introductie en slechts vier jaar na een volledige remake, is de Rexton terug van weggeweest (hij is in 2020 uit de catalogus verdwenen), met een vernieuwde motor en zowel inwendig als uitwendig aangepaste afwerkingsdetails, waarmee hij opnieuw aan de actuele verwachtingen beantwoordt.

Uiterlijk is de nieuwe Rexton meteen herkenbaar aan het brede en aangepaste radiatorrooster met honingraatmotief, omkaderd met smalle full led koplampen met individuele projectorlampen en dagrijlichten in de vorm een ledstrip met geïntegreerde richtingaanwijzers. Ook achteraan worden nieuwe lichtunits gebruikt met gelijkaardige smalle lay-out.

Het formaat van de wagen blijft behouden, met een lengte van 4,850m, een breedte van 1,960m en een hoogte van 1,825m, op een wielbasis van 2,865m.

De nieuwe versie biedt andermaal een riante uitrusting aan een scherp tarief. Zelfs de standaardversie is al zeer volledig uitgerust en krijgt bovenop de bestaande afwerking een navigatiesysteem met bluetooth communicatiemogelijkheden én een verwarmd stuurwiel. De Rexton zal voor het eerst ook beschikbaar zijn met een digitaal tellercluster (12,3 inch) en een inductieve smartphonelader. Het digitale dashboard kan de bestuurder ook personaliseren door te kiezen tussen verschillende ‘screen modes’ met klassieke wijzerplaten of numerieke voorstellingen. Boven het vak van de bekerhouders komt ook een roldeksel zodat je het ook als opbergvak kan gebruiken. Verder is de achterbank aangepast met het oog op meer zitcomfort door het zitvlak iets te verhogen. Ook de lengte van het zitkussen werd langer om bij lange ritten de passagiers meer ondersteuning te bieden. Afhankelijk van de gekozen versie biedt de Rexton vijf of zeven zitplaatsen.  

Eén van de voornaamste nieuwigheden is de 2.2 liter grote viercilinder dieselmotor die voldoet aan de Euro 6d (step 2) emissienorm. De viercilinder turbomotor ontwikkelt een vermogen van 202 pk (+15 pk). Even belangrijk is de trekkracht die de dieselmotor levert: de 441 Nm (+20 Nm) aan koppel komt al vrij vanaf 1.600 opm, waardoor toerental én verbruik laag blijven. Deze motor wordt altijd aan een achttrapsautomaat gekoppeld die perfect inspeelt op de karakteristieken van de motor. Door optimaal gebruik te maken van de beschikbare trekkracht, blijven de motorregimes laag, wat ook het geluidscomfort in het interieur ten goede komt. 

De Rexton biedt uiteraard de look en het comfort van een grote SUV, maar hij is ook perfect inzetbaar als werkpaard want dankzij de vierwielaandrijving die het vermogen in functie van de rij-omstandigheden over de voor- en de achteras verdeelt, is de wagen ook perfect inzetbaar op ruwer terrein. Er komt voor het eerst ook een vergrendelbaar centraal sper-differentieel waardoor de Rexton ook zijn tractie behoudt bij erg veeleisende terreinomstandigheden. Dit vertaalt zich bovendien in een sleepvermogen tot 3,5 ton  (in afwachting van homologatie) zodat deze SsangYong ook zware aanhangwagens of zelfs een motorboot kan trekken. De wagen kom ook met Hill Start Assist, Hill Descent Control en Active Roll-Over Protection wat erg nuttig kan zijn bij terreingebruik. 

De Rexton zal beschikbaar zijn in drie afwerkingsniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. De Crystal is enkel beschikbaar als vijfzitter en beschikt onder meer over navigatie, Bluetooth, parkeersensoren rondom, verwarmd stuur en led koplampen en kost met vierwielaandrijving en automaat 39.490 euro. De Quartz (44.990 euro) komt met dual zone airco, 18” velgen, privacy glass, een akoestische voorruit, knie-airbags en airbags achteraan. De Sapphire (49.990 euro) voegt daar nog een TPU-kunstlederen interieur, digitaal dashboard, inductielader, rijstrookassistent, intelligente snelheidsregelaar, dodehoekcontrole en een sper-differentieel aan toe.

De nieuwe Rexton is vanaf nu beschikbaar in het dealernet

LDR