TOYOTA bZ4X Concept

Gesterkt door de ervaring met elektrische aandrijving van zijn hybrides, heeft Toyota het concept van zijn eerste volledig elektrische SUV onthuld, onder de naam bZ4X, de voorloper van een volledig gamma elektrische batterij-aangedreven voertuigen (BEV, Battery Electric Vehicles) zonder (lokale) uitstoot.

Voor het ontwerp van de nieuwe Toyota bZ4X Concept sloeg Toyota Motor Corporation (TOYOTA) de handen in elkaar met Subaru Corporation (SUBARU): beide autofabrikanten gooiden hun specifieke vaardigheden en expertise in de strijd. De productieversie zou midden 2022 te koop zijn. 

De verwachtingen voor de rijervaring van elektrische auto's zijn traditioneel hooggespannen. En dat straalt het design uit. Het is een symbiose van dynamiek en gebruiksvriendelijkheid. De bestuurder zit – zoals dat hoort in een SUV – hoog. Tegelijk staat de Toyota bZ4X Concept stevig op de weg.

De grille verdwijnt uit het vooraanzicht – het meest kenmerkende deel van elke auto. Nu vind je er een reeks sensoren, lampen en aerodynamische elementen die samen een karakteristieke hamerkopvorm creëren – en een gloednieuwe attitude. Een echte blikvanger.

De Toyota bZ4X Concept is gebouwd op het nieuwe modulaire platform e-TNGA, dat speciaal voor elektrische voertuigen werd ontwikkeld. De lange wielbasis en korte overhang zorgen voor een opmerkelijk ruim en open interieur. In de Toyota bZ4X Concept heb je zelfs evenveel beenruimte als in een model uit het D-segment. 

De bestuurdersruimte is ontworpen rond de rijmodule, waardoor de bestuurder zich rechtstreeks verbonden voelt met de weg en met alle belangrijke informatie. Het dashboard is laag ingebouwd, waardoor je een panoramisch zicht krijgt en het ruimtegevoel extra wordt benadrukt. De bedieningselementen bevinden zich rond de middenconsole. Zo vallen ze meteen op en zijn ze eenvoudig in gebruik. En de bestuurder registreert alle informatie van het digitale instrumentenpaneel in een oogopslag, want dat staat recht boven het stuur.

Toyota kan bogen op ruim 20 jaar ervaring in voertuigelektrificatie. Die ervaring vormde het vertrekpunt voor het ontwerp van de Toyota bZ4X Concept. Het resultaat: de elektrische aandrijflijn – motor, controle-unit en batterijbeheersysteem – beoogt de efficiëntste in zijn klasse te zijn, en biedt een opmerkelijk concurrentieel rijbereik. 

Het zonnelaadsysteem aan boord maakt de auto nóg milieuvriendelijker en breidt de rijafstand verder uit. Toyota vergaarde uitgebreide expertise bij de ontwikkeling van batterijtechnologie voor zijn hybride elektrische auto's en plug-in hybrides. Voor de Toyota bZ4X Concept was een grotere, krachtigere batterij nodig die langdurig betrouwbare prestaties biedt, zodat het rijbereik op peil blijft, zelfs in koude klimaten.

Voor de ontwikkeling van de vierwielaandrijving – geleverd door elektromotors op de voor- en achteras – ging Toyota in zee met Subaru. De partners combineerden hun rijke erfgoed en doorgedreven expertise. Het resultaat mag er wezen. De krachtige vierwielaandrijving onderscheidt de Toyota bZ4X Concept in zijn segment. Het systeem maakt van de Toyota bZ4X Concept een rasechte offroader waarin de bestuurder zich ook op de weg extra veilig voelt.

De Toyota bZ4X Concept wordt de eerste auto ter wereld met een stuurjuk én steer-by-wiresysteem.  Dankzij die technologie heeft de bestuurder meer controle en minder hinder van ruwe wegoppervlakken en bruuske remmanoeuvres. Zo is de respons nog preciezer afgestemd op de snelheid en stuurhoek. Met steer-by-wire nemen we ook afscheid van het traditionele ronde stuurwiel. De bestuurder krijgt een uniek jukvormig stuur, en hoeft zijn handen dus niet meer over het wiel te verplaatsen om een bocht te maken: rijplezier gegarandeerd!

De Toyota bZ4X Concept is het eerste model met 'bZ' in de naam. Dat staat voor 'beyond Zero'. Tegen 2025 wil Toyota 15 batterij-elektrische voertuigen op de markt brengen, waaronder 7 Toyota bZ-modellen.

Met de Toyota bZ-modellen draagt het merk ook zijn steentje bij tot het streven naar koolstofneutraliteit. Dat omvat alle procedures en initiatieven die CO2-uitstoot willen verbannen uit de volledige levenscyclus van het voertuig: van productie en distributie, via gebruik, tot recycling en de uiteindelijke afvoer van de auto. 

Toyota streeft ernaar emissievrij te worden. Die uitdaging ging het merk ruim 20 jaar geleden aan, toen het de Prius introduceerde: de eerste hybride elektrische auto ter wereld die in massaproductie ging. En met de Toyota bZ4X Concept bereikt de autofabrikant een nieuwe mijlpaal. Sinds die eerste Prius heeft Toyota onophoudelijk de grenzen van voertuigelektrificatie verlegd. De hybride technologie werd alsmaar efficiënter en de ontwikkeling van de plug-in hybride en brandstofcelauto deed nieuwe kansen ontstaan. Tot op vandaag heeft Toyota meer dan 17 miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkocht. Goed voor zo'n 140 miljoen ton minder CO2-uitstoot. Tussen 2010 en 2019 kon Toyota de CO2-uitstoot van zijn voertuigen wereldwijd verlagen met ongeveer 22 %, dankzij elektrificatie.

Met 'bZ' geeft Toyota aan dat zijn toekomstvisie meer omvat dan enkel emissievrije mobiliteit. Toyota wil alsmaar betere mobiliteit, voor iedereen. Met 'beyond Zero' wil het merk producten en diensten ontwerpen die het rijplezier verhogen in steeds beter verbonden voertuigen waarin alle weggebruikers veilig en beschermd zijn. Het einddoel: de samenleving wereldwijd verbeteren.

Om dat doel te bereiken, past Toyota een waaier aan geëlektrificeerde technologieën toe. Met HEV's (Hybrid Electric Vehicles), PHEV's (Plug-in Hybrid Electric Vehicles), FCEV's (Fuel Cell Electric Vehicles) en BEV's (Battery Electric Vehicles) komt het merk tegemoet aan de noden van verschillende markten en soorten voertuiggebruikers. Daarnaast zet Toyota in op waterstof – een schone energiebron die tal van mogelijkheden biedt. Bovendien is brandstofceltechnologie inzetbaar in tal van transportmodi (dus niet enkel in FCEV's, maar ook in zware vrachtwagens, treinen en vrachtschepen), én stationaire en mobiele stroomgeneratoren.

Overal ter wereld leggen landen zichzelf deadlines op om koolstofneutraal te worden. De Europese Unie wil dat doel bijvoorbeeld tegen 2050 behalen.

Om ervoor te zorgen dat de auto-industrie koolstofneutraal wordt, moeten alle spelers samenwerken. Zo moet het energiebeleid hernieuwbare energie en laadinfrastructuur bevorderen, en moet het industriebeleid naast subsidies ook steun voor leveranciers en systemen voor batterijrecyclage voorzien. De industrie moet ook de handen in elkaar slaan met verschillende stakeholders, zoals overheden en bedrijven. 

Toyota breidt wereldwijd uit en blijft zijn elektrificatiestrategie ontwikkelen om de CO2-uitstoot in de hele levenscyclus van zijn voertuigen te verminderen in overleg met nationale overheden.

Toyota wil ook alle informatie transparant delen, om tot een betere verstandhouding te komen met zijn stakeholders. Zo wil het tegen het einde van het jaar een analyse maken en informatie vrijgeven om te verzekeren dat de samenwerkingsactiviteiten beantwoorden aan de langetermijndoelstelling van de Overeenkomst van Parijs

LDR