AUDI Q4 en Q4 SPORTBACK E-TRON

Elektrisch, efficiënt en aantrekkelijk
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron
  • Audi Q4 e-tron
  • Audi Q4 e-tron Sportback
  • Audi Q4 e-tron Sportback
  • Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron

Na de grote luxe-SUV e-tron zet Audi de popularisering van elektrische voertuigen verder naar beneden (een relatief begrip, overigens) met de commercialisering van de Q4 en Q4 Sportback e-tron. Veelzijdige allrounders voor dagelijks gebruik, die de conceptcars in de serieproductie vertalen en waarmee kan worden gereden zonder lokale uitstoot.

Het gamma omvat drie aandrijfversies, aangevoerd door een quattro-model met een maximumvermogen van 220 kW (299 pk). Hun gemeenschappelijke eigenschappen zijn de plaatselijke nuluitstoot en een groot rijbereik, gecombineerd met een oplaadtijd van zo’n 10 minuten om voldoende stroom te laden om ongeveer 130 kilometer af te leggen onder ideale omstandigheden (WLTP). De achterwielaangedreven Q4 40 e-tron haalt een rijbereik van tot 520 kilometer in de WLTP-cyclus. Hij is eind april 2021 in België bestelbaar (midden juni voor de Q4 Sportback e-tron) met prijzen vanaf 41.990 euro.

Door hun veelzijdigheid zijn de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron perfecte metgezellen voor elke situatie. Binnen hun lengte van 4,59 meter bieden ze een pakket dat de passagiers aan boord nieuwe ruimtes geeft en alle bestaande grenzen van het segment doorbreekt. De beschikbare hoeveelheid ruimte in het interieur is vergelijkbaar met die in een full-size SUV en er is geen middentunnel. Het ruimtegevoel beperkt zich niet enkel tot de voorzetels: met een vorstelijke hoeveelheid beenruimte genieten ook de passagiers achterin de voordelen van het technologische platform dat uitsluitend werd ontwikkeld voor elektrische wagens. Qua opbergvakken scoort de productlijn van de Q4 e-tron met in totaal ongeveer 25 liter opbergruimte. De flessenhouders geïntegreerd in het bovenste deel van de deuren vormen nog een blikvanger. Er kunnen zelfs 1-literflessen in worden opgeborgen op een veilige en ergonomisch optimale plaats.

Ook de bagageruimte biedt meer dan gebruikelijk in het compacte segment en staat op het niveau van het middelgrote segment: afhankelijk van de positie van de achterbank is de koffer 520 tot 1.490 liter groot in de Q4 e-tron en 535 tot 1.460 liter onder een gemotoriseerde kofferklep in de Sportback. Beide modellen kunnen aanhangwagens van tot 1.000 kg slepen (geremd, helling van 12%); de quattro-versies mogen zelfs tot 1.200 kgslepen.

Een ander pluspunt voor dagelijks gebruik is het grote rijbereik – de Q4 40 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 19,3-17,3 WLTP), geraakt tot 520 kilometer ver (WLTP) op één batterijlading. Dankzij een maximaal laadvermogen van 125 kW kan hij onder ideale omstandigheden genoeg stroom laden voor zo’n 130 kilometer (WLTP) op tien minuten tijd. Via de myAudi-app kan de eigenaar het laden thuis en het voorklimatiseren activeren met behulp van een smartphone.

Als optie kunnen de Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron worden uitgerust met nog een innovatie aan boord: het augmented-reality-head-updisplay. Het projecteert de informatie van sommige rijhulpsystemen en de navigatiesymbolen over de reële buitenwereld op een comfortabele manier voor de bestuurder. Deze informatie wordt dynamisch weergegeven in een breed blikveld, waar ze verschijnt in een virtueel zwevend beeld op een afstand van zo’n 10 meter of meer voor de bestuurder. Dit creëert een fascinerend effect.

De Q4 35 e-tron en de Q4 40 e-tron, hebben een elektromotor die de achterwielen aandrijft, met een vermogen van respectievelijk 125 kW (170 pk) en 150 kW (204 pk). De topversie Q4 50 e-tron quattro  heeft twee elektromotoren voor elektrische vierwielaandrijving. Zij ontwikkelen een maximaal vermogen van 220 kW (299 pk) – voldoende voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. Voor het rendement schiet de motor op de vooras pas in actie wanneer veel vermogen of grip vereist is. Een andere belangrijke factor in energiebesparend rijden is intelligente recuperatie, die ook rekening houdt met de navigatie en topografische gegevens.

De optionele warmtepomp gebruikt de overtollige warmte van de hoogspanningsmodules en de omgevingslucht om het klimaat in het interieur te controleren. Ook die draagt bij aan een grotere efficiëntie, vooral tijdens langere ritten.

De eerste Audi Q4 e-tron verschijnt  in juni 2021  op de Belgische markt en de Sportback e-tron volgt tegen het einde van de zomer. In België beginnen de prijzen bij 41.990 euro voor de Q4 35 e-tron. De Q4 40 e-tron begint bij 48.500 euro en de Q4 50 e-tron quattro – inclusief S line – bij 56.350 euro. De Sportback wordt zo’n 2000 euro duurder.

LDR