Citroën C5 Aircross Hybrid

… het comfort krijg je erbij!

Autoconstructeurs struikelen over mekaars voeten om snel-snel elektrische auto’s en bestelwagens uit te brengen, terwijl het bevoorradingskader van elektrische energie nog niet voldoende uitgerold is. In het besef dat vandaag en in de nabije toekomst de al dan niet oplaadbare hybrides het voor het zeggen gaan hebben, en dat het marktaandeel van SUV’s blijft toenemen, lanceert Citroën de oplaadbare C5 Aircross hybride, waarvan het duidelijk is dat meer dan één fee aan zijn wieg gestaan heeft.

Bijna een vliegend tapijt

Een korte testrit was niet genoeg om alle bedieningsfuncties – ook al worden ze als intuïtief bestempeld – uit te proberen, maar wel het bijzondere veercomfort van de ophanging, met dank aan de progressieve hydraulische schokdempers. De talrijke oneffenheden van onze Belgische wegen (kippennesten, hobbels en bobbels) en landwegen worden heel doeltreffend weggegomd, terwijl zelfs in snelle bochten het koetswerk niet gaat hellen (een terugrit over hetzelfde parcours met de nochtans zeer goed afgeveerde Citroën C3 toonde duidelijk het verschil!).
De zachte zetels (die aan die van de oorspronkelijk DS herinneren) dragen uiteraard ook bij aan het comfort. Het interieur is ruim bemeten, met drie individuele zetels achteraan, die apart regelbaar, verschuifbaar en neerklapbaar zijn, waardoor het koffervolume moduleerbaar is tussen 460 en 600 liter.

Krachtig en zuinig

De indrukwekkende en dynamische voorkant liegt er niet om: onder de motorkap van deze 4,5 meter lange SUV zit een combinatie van een 1,6 liter PureTech benzinemotor, goed voor 180 pk, een elektromotor van 110 pk (80 kW), en een achttrapsautomaat, voor een totaalvermogen van 225 pk bij een koppel van 320 Nm. Deze C5 kan tot 55 km op zuiver elektrisch vermogen afleggen, en het herladen van de batterijen gebeurt in 2 uur via een Wall Box van 32A met optionele lader (of 4 uur met de standaardlader aan een 14A stopcontact, 7 uur aan een gewoon 8A stopcontact).
De uitstootcijfers zijn indrukwekkend: vanaf 32 g/km CO2 en 1,4 l/100 km (WLTP cyclus). Met een topsnelheid van 225 km/u (135 km/u in puur elektrische modus) – niet slecht voor een auto van meer dan 1800 kg!

Technologisch “flagship“

De nieuwe Citroën C5 Aircross Hybrid is standaard voorzien van een zeer complete comfort- en veiligheidsuitrusting: ABS, ESP, frontale en zijdelingse airbags, actieve veiligheidsremfunctie, aanrijdingsverwittiging, verkeers- en snelheidsbordherkenning, actieve rijvakbewaking, snelheidsregeling en -begrenzing, automatische dubbelzone klimaatregeling, 8-duims aanraakscherm, centrale vergrendeling, elektrische ruiten voor en achter, bandenspanningscontrole, …
Hij staat op brede banden rond lichtmetalen velgen van 18 duim (Feel afwerkingsniveau) of 19 duim (Shine). Prijzen vanaf 42.930 € - Michel Hotters

LDR