NIEUWE LAND ROVER DISCOVERY

​EFFICIËNTE MOTOREN EN MEER COMFORT

Amper vier jaar na zijn lancering, ondergaat de Discovery van de vijfde generatie (de eerste met die naam dateert al van 1989!) een lichte cosmetische en een grondigere mechanische facelift, waarbij de nieuwe krachtbronnen de rijcapaciteiten moeten bevestigen.

Met zijn krachtige en efficiënte MHEV-motoren op 48 volt, zijn geavanceerde Pivi Pro-infotainmentsysteem en zijn hoogstaande comfort en functionaliteit belooft de nieuwe Land Rover Discovery zich te bevestigen als veelzijdige luxe-SUV met zeven zitplaatsen.
Met de nieuwste generatie krachtige en zuinige Ingenium-zescilindermotoren op benzine en diesel, het geavanceerde Pivi Pro-infotainmentsysteem en een superieur comfort en gebruiksgemak blijft de nieuwe Discovery een van ‘s werelds meest capabele, geconnecteerde en veelzijdige luxe-SUV’s met zeven plaatsen.
Met zijn geüpdatete Terrain Response 2-systeem, SOTA-updates (Software-Over-The-Air) en nieuwe interieurluchtfiltering legt de nieuwe Discovery zijn inzittenden meer dan ooit in de watten. 

Het unieke karakter en de geoptimaliseerde proporties van de nieuwe Discovery gaan hand in hand met meer dan dertig jaar design(r)evolutie. De designelementen van het Discovery DNA – waaronder de schelpvormige motorkap, het getrapte dak en de opvallende C-stijl – blijven uiteraard behouden.
De nieuwe led-koplampen met dagrijlichten die lager in de lichtblokken werden geplaatst, geven de Discovery een meer doelgerichte look. Tegelijk versterken de dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan zijn visuele verfijning en accentueren de zijdelingse luchthappers in koetswerkkleur zijn bekende onderbroken gordellijn.

Binnenin biedt de volledig hertekende middenconsole plaats aan het 48 procent grotere, Full HD-aanraakscherm van 11,4", voor een snelle en intuïtieve interface. 
In combinatie met het 12,3” grote Interactive Driver Display biedt de nieuwe Discovery driedimensionale hogeresolutiekaarten in het instrumentenbord, waardoor het centrale aanraakscherm vrij blijft om andere toepassingen te gebruiken. De digitale hogeresolutie-instrumenten kunnen worden geconfigureerd om twee conventionele wijzerplaten, driedimensionale navigatie-instructies op het volledige scherm of een combinatie van beide te tonen. Zo kan de bestuurder de weergave afstemmen op zijn eigen voorkeuren.
Daarnaast kunnen klanten opteren voor een Head-Up Display in kleur, dat rijgegevens in hoge resolutie in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert, zodat hij zijn blik niet meer hoeft af te wenden van de weg. Een smartphone integreren is kinderspel dankzij Apple CarPlay, terwijl de geavanceerde Bluetooth-technologie twee smartphones tegelijk met de auto kan verbinden. Android Auto is eveneens standaard beschikbaar, net als een draadloze smartphonelader met signaalversterker.
Het comfort en gebruiksgemak worden nog verbeterd door de Click and Go-tablethouders van Land Rover, die geïntegreerd werden in de rugleuning van de voorzetels. Het gebruiksvriendelijke systeem omvat ook USB-A-laadaansluitingen die zodanig werden gepositioneerd om rondslingerende kabels te minimaliseren. Dankzij de 4G-wifi-hotspot, waarop tot acht toestellen kunnen worden aangesloten, genieten de achterpassagiers zelfs tijdens de langste ritten onbeperkt entertainment.
Vooraan is het nieuwe vierspakige stuurwiel voorzien van metalen schakelpeddels en schakelaars die pas zichtbaar worden wanneer ze verlicht worden. 

Geavanceerde krachtbronnen
De familie zescilinder-in-lijnmotoren werd intern ontworpen en ontwikkeld en de geavanceerde diesel is verkrijgbaar in versies met 249 pk (183 kW) en 300 pk (221 kW). De krachtigste benzinemotor van zijn kant levert 360 pk (265 kW). 

  • P300 – 2.0 benzinemotor, vier cilinders, 300 pk (221 kW), 400 Nm koppel bij 1.500-4.500 t/min
  • P360 – 3.0 MHEV-benzinemotor, zes cilinders, 360 pk (265 kW), 500 Nm koppel bij 1.750-5.000 t/min
  • D250 – 3.0 MHEV-dieselmotor, zes cilinders, 249 pk (183 kW), 570 Nm koppel bij 1.250-2.250 t/min*
  • D300 – 3.0 MHEV-dieselmotor, zes cilinders, 300 pk (221 kW), 650 Nm koppel bij 1.500-2.500 t/min

De D250- en D300-zescilinder-diesels uit de Ingenium-familie hebben een lichte aluminium constructie met een wrijvingsarm design en vervangen de vorige SD4- en SDV6-diesels. De intelligente MHEV-technologie met 48V-batterij zorgt ervoor dat de nieuwe motoren wereldwijd aan de strengste emissienormen voldoen en dat ze een betere respons verzekeren. 
Dit slimme systeem recupereert energie die wordt opgewekt tijdens het vertragen en stockeert deze in de batterij om later de verbrandingsmotor bij te staan tijdens acceleraties. Zo verenigt het systeem de prestaties van een zescilinder met de efficiëntie van een viercilinder. Dit systeem verzekert ook een meer verfijnde werking van het stop-startsysteem.

De standaard luchtvering biedt een behaaglijk rijcomfort in alle omstandigheden en verlaagt automatisch de rijhoogte bij hogere snelheid om de aerodynamische doeltreffendheid en het brandstofverbruik op snelwegen te optimaliseren. Adaptive Dynamics-schokdempers – gemonteerd op alle modellen – controleren de bewegingen van de wagen tot 500 keer per seconde en reageren nagenoeg onmiddellijk op de input van de bestuurder of de weg om de koetswerkcontrole te verbeteren en een evenwichtig en vlak rijgedrag te verzekeren. 
Met de Terrain Response 2-technologie wordt de nieuwe Discovery altijd automatisch afgestemd op de rijomstandigheden, terwijl de nieuwe Wade-modus de wagen optimaliseert voor het doorwaden van diep water. Wanneer de bestuurder de Wade-modus uitschakelt, worden zelfs automatisch de remmen geactiveerd om de maximale prestaties te herstellen vanaf het eerste remmanoeuvre. 
Het optionele Configurable Terrain Response-systeem stelt bestuurders in staat om de afstelling van de gasklep, de schakelpunten van de versnellingsbak, de stuurinrichting en de ophanging aan te passen aan hun voorkeuren en vereisten, zodat klanten de rijervaring kunnen personaliseren wanneer ze offroad willen rijden. 
De nieuwe Discovery beschikt ook over de ClearSight Ground View-technologie, die bestuurders door middel van het centrale aanraakscherm en een combinatie van naar voren gerichte camera's een zicht geeft op de verborgen zone onder de voorzijde van de wagen. Deze slimme functie is de verwezenlijking van Land Rovers futuristische concept van een transparant motorcompartiment en ondersteunt de bestuurder bij steile terreinhellingen of verborgen obstakels in de stad.

De nieuwe Discovery is leverbaar in de afwerkingsniveaus Discovery, S, SE en HSE, alsook in een sportieve R-Dynamic-uitvoering. Hij kan eveneens worden omgebouwd tot een Commercial versie. De nieuwe Discovery is in België verkrijgbaar vanaf €62.100.

LDR