Nieuwe Mazda CX-60 PHEV

Unieke Japanse luxe-SUV

Dertig jaar nadat Mazda het luxemerk Xedos lanceerde (dat na 8 jaar weer van het toneel verdween) komt het in eigen naam terug met het krachtigste model dat het ooit gecommercialiseerd heeft: de hybride SUV CX-60, meteen zijn eerste oplaadbare full hybrid.

Het nieuwe topmodel vertegenwoordigt alles wat het merk de voorbije honderd jaar tot zijn DNA heeft gemaakt, van uitmuntend koetswerk- en interieurdesign tot erg verfijnd Japans vakmanschap, ondersteund door toonaangevende motoren.

De dynamische stijl van de Mazda CX-60 PHEV belichaamt het nieuwste Kodo-design. Samen met het Japanse concept ‘Ma’, de rust en waardige schoonheid van open ruimten, werd het verweven met de robuustheid van de opvallende SUV-architectuur met voorin gelegen motor en achterwielaandrijving.

Het hoogwaardige interieurdesign is typisch voor Mazda en diep geworteld in het Japanse erfgoed. Daarnaast introduceert het de ideeën van Kaichou en Musubu: het eerste verwijst naar een baanbrekend element dat verschillende materialen en texturen verenigt, zoals esdoornhout, nappaleder, uniek bewerkt Japans textiel en chroomdetails, terwijl het tweede betrekking heeft op de bindingskunst, die als inspiratie diende voor de bijzonder gedetailleerde stiknaden op het instrumentenbord.

De behandeling van de sierafwerking in esdoornhout belichaamt de Japanse esthetiek van Hacho, een asymmetrisch evenwicht of opzettelijke oneffenheid. De verschillende patronen en garens van de geweven stoffen reageren op veranderingen in de lichtinval en de Japanse stiktechniek Kakenui creëert ‘hangende stiknaden’ met ruimte tussen de stoffen die een glimp van het onderliggende materiaal laten zien. 

Een aantal technologieën werden heruitgevonden en verfijnd om de Jinba-Ittai-ervaring te perfectioneren en beantwoorden meer dan ooit aan de individuele behoeften van de bestuurder. Het Mazda Driver Personalisation System herkent de bestuurder en past automatisch de omgeving – zetelpositie, stuurwiel, spiegels, head-updisplay en zelfs de instellingen van het geluidssysteem en de airconditioning – aan volgens diens fysieke eigenschappen en persoonlijke voorkeuren.

De CX-60 PHEV vormt de speerpunt in het Europese plug-inhybrideoffensief van Mazda. Het aandrijfgeheel koppelt een rechtstreeks ingespoten 2.5 Skyactiv-G-benzinemotor aan een 100 kW sterke elektromotor, een volledig nieuwe achttrapsautomaat en een accu van 17,8 kWh en 355 volt. 

Deze tandem van verbrandings- en elektromotor levert een totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en een overvloedig koppel van 500 Nm, wat de CX-60 PHEV tot Mazda’s krachtigste seriemodel ooit maakt. De Mazda CX-60 PHEV kan dan ook indrukwekkende prestaties voorleggen, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden. 

Toch kan Mazda’s nieuwe PHEV ook uitmuntende milieucijfers naar voren schuiven. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus bedragen respectievelijk 1,5 l/100 km en 33 g/km, waarbij de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV een zuiver elektrisch rijbereik van 63 kilometer biedt bij snelheden tot 100 km/u.

De hybride versie wordt nadien nog aangevuld met varianten die aangedreven worden door zescilinder in lijn benzine- en dieselmotoren.

Doordat de hoogspanningsbatterij zo laag mogelijk in het koetswerk tussen de voor- en achteras werd geplaatst, heeft de nieuwe Mazda CX-60 PHEV een zeer laag zwaartepunt. Dat zorgt voor superieure rijeigenschappen, zodat hij niet moet onderdoen voor de toppers in het prestigesegment.

De Mazda CX-60 is uitgerust met tal van nieuwe actieve veiligheidssystemen: See-Through View (een 360°-camera van de nieuwste generatie, die de zichtbaarheid bij lage snelheden verbetert), Turn Across Traffic Assist, de voetgangersdetectie SBS-R, Emergency Lane Keeping, i-Adaptive Cruise Control (i-ACC) en BSM Vehicle Exit Warning.

Met de lancering van de CX-60 PHEV zet Mazda een belangrijke stap om zijn ambities te realiseren en tegen 2050 koolstofneutraal te zijn. De komende jaren zal Mazda zich verder toeleggen op de elektrificering van een brede waaier nieuwe producten. Zo zal de Mazda MX-30 REV een permanente elektrische aandrijving combineren met een generator, aangedreven door een wankelmotor, om zo een onbeperkt rijbereik te verzekeren. In 2023 zal de constructeur een nieuw model lanceren dat groter is dan de CX-60 en dat drie zetelrijen telt.

De hybride CX-60 komt later dit jaar op de markt. De versies met zescilinder benzine- en dieselmotoren volgen in 2023.
Prijzen starten bij 48.890€ (CX-60 Prime-Line) tot 54.290€ (CX-60 topversie Takumi).

LDR