Ssangyong XLV

verlengde Tivoli

Het is enerzijds een beetje denigrerend en tevens ongepast om de XLV een "verlengde Tivoli" te noemen, al komt de werkelijkheid daar wel op neer. Van een geslaagd model met compacte afmetingen heeft Ssangyong een geslaagd model met een aanzienlijk grotere kofferruimte gemaakt, dat ondanks het naar achter verschoven zwaartepunt in geen enkel opzicht inboet aan rijvaardigheid. Behalve misschien in moeilijk terrein, maar daartoe voelen noch de Tivoli noch de XLV zich van nature geroepen.

Het lag in de lijn der verwachtingen dat de XL-versie van de Tivoli gewoon Tivoli XL zou heten, maar de Koreaanse bonzen besloten de werknaam "XLV" te behouden, waarmee de prototypes op recente autosalons gepromoot werden.

Feit is dat de XLV tot aan de rugleuning van de achterbank nagenoeg identiek is aan de Tivoli, de vloerlengte achter de achterwielen is echter met bijna 20 cm toegenomen (bij de Tivoli is de overhang 73,7 cm lang, bij de XLV 97,5 cm), wat dus volledig ten goede komt van de kofferlengte.

Mechanisch zijn er geen verschillen tussen de Tivoli en de XLV. Zowel met de benzine- als met de dieselmotor behoudt de XL-versie de wendbaarheid van het oorspronkelijk model. Tivoli was de eerste SUV waarvan zowel de benzine- als de dieselmotor naar vrije keus van de koper gecombineerd kon worden met voor- of vierwielaandrijving (een optie van 2.000 euro) en/of met handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak (1.700 euro), en dat is bij de XLV niet anders.

Hoewel de grotere overhang achter de achterwielen het zwaartepunt voelbaar naar achter zou moeten verplaatsen, heeft dat geen enkele invloed op het rijgedrag. Onder alle omstandigheden voelt de XLV even lichtgestuurd aan als de kortere Tivoli. Ook het verbruik bleef op hetzelfde peil, wellicht omdat de (lichte) toename van het gewicht grotendeels gecompenseerd wordt door de betere stroomlijn, die te danken is aan het langere dak.

In de basisuitvoering (Crystal) is de XLV 1.000 euro duurder dan de Tivoli, bij de luxueuzere versies (Quartz en Sapphire) loopt het prijsverschil op tot 1.200 euro. In functie van de gewonnen (bagage)ruimte, is dat geen eurocent teveel. - JH

LDR
Tags: