BMW iX5 Hydrogen

laatste wintertest

BMW is altijd een believer geweest in het waterstofverhaal. Aanvankelijk was het een voorvechter om waterstof als brandstof voor nagenoeg traditionele verbrandingsmotoren te gebruiken, maar intussen heeft het de omslag gemaakt naar waterstof voor het opwekken van elektriciteit via brandstofcellen. De ontwikkelingsfase daarvan bereikt zijn einddoel in de ultieme testcyclus die de iX5 Hydrogen momenteel ondergaat.

De BMW iX5 Hydrogen ondergaat momenteel een testprogramma in extreem uitdagende weersomstandigheden. Het maakt allemaal deel uit van de laatste wintertests voor de auto op de openbare weg en in het testcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Noord-Zweden. De geïntegreerde functietests en de validering van het brandstofcelsysteem, de waterstoftanks, de accu met piekvermogen en de centrale regeleenheid van de auto hebben bevestigd dat deze extra CO2-vrije mobiliteitsoptie ook bij extreme temperaturen onder het vriespunt duurzaam rijplezier met een hoog comfortniveau en onbeperkte prestaties kan bieden.

De tests in de buurt van de poolcirkel betekenen dat BMW Group vaart zet achter het ontwikkelingsproces van de BMW iX5 Hydrogen. Het bedrijf zal later dit jaar een kleine serie van het model produceren en is ook vastbesloten om het netwerk van waterstof tankstations te helpen uitbreiden. "De wintertests onder extreme omstandigheden laten duidelijk zien dat de BMW iX5 Waterstof ook bij temperaturen van -20°C volledig kan presteren en daarmee een levensvatbaar alternatief is voor een auto die wordt aangedreven door een batterij-elektrisch aandrijfsysteem", zegt Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Ontwikkeling.

Dagelijkse bruikbaarheid, het hele jaar door
Tijdens deze testritten op ijs en sneeuw rond Arjeplog laat de BMW iX5 Hydrogen zien hoe betrouwbaar, comfortabel en krachtig zijn waterstof-brandstofcelaandrijving nu al aan de mobiliteitseisen van het dagelijks leven kan voldoen. Na honderden sessies op testplatforms en grondige praktijktests op de weg voegt dit een nieuw hoofdstuk toe aan zijn ontwikkelingsverhaal.
Het bewijs is er: hier, in deze extreme koude, vertoont de waterstof/brandstofcel-aandrijving dezelfde alledaagse bruikbaarheid als een conventionele verbrandingsmotor. Het volledige systeemvermogen wordt snel aangesproken. Zelfs in deze vriesomstandigheden blijft het aandrijfsysteem zijn volledige werkbereik bieden. En het bijvullen van de waterstoftanks neemt slechts drie tot vier minuten in beslag, zelfs in hartje winter. "De waterstofcel-aandrijving combineert het beste van beide aandrijfwerelden, ongeacht de tijd van het jaar en de buitentemperaturen: het biedt de lokaal emissievrije mobiliteit van een elektrische auto en de onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid - inclusief korte tankstops - die we kennen van modellen met een verbrandingsmotor", zegt Jürgen Guldner, Vice President van Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects bij de BMW Group.
Het aandrijfsysteem aan boord van de BMW iX5 Hydrogen combineert brandstofceltechnologie met een elektrische motor op basis van vijfde-generatie BMW eDrive technologie. De waterstof die als energiebron wordt gebruikt, wordt opgeslagen in twee tanks van 700 bar, gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De brandstofcel zet de waterstof om in elektrische energie, goed voor een vermogen van 125 kW/170 pk. Bovendien kan de elektrische motor de energie die is opgeslagen in een energiebatterij aan de mix toevoegen. Deze batterij wordt opgeladen via energieterugwinning of via de brandstofcel. Dit alles betekent dat een systeemvermogen van 275 kW/374 pk beschikbaar is wanneer de bestuurder besluit om de bovenste grenzen van de dynamische mogelijkheden van de auto te verkennen. De enige emissie die door de brandstofcel wordt uitgestoten, is waterdamp. En zijn afvalwarmte wordt bijzonder efficiënt benut om het interieur van de auto te verwarmen.

De aandrijf-, energieopslag- en besturingssystemen doorstaan de ultieme uithoudingstest in de winterse omgeving van Lapland. Bovendien bieden speciaal geprepareerde ijsoppervlakken en besneeuwde wegen de perfecte omstandigheden om de geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en chassissystemen te testen. Dit omvat ook de besturing, veren en dempers, evenals de chassisregelsystemen en het samenspel van de wrijvingsremmen en de vertraging door energieterugwinning. Ook hier kan de BMW iX5 Hydrogen zijn sterke punten laten gelden, want hij weegt ook minder dan een vergelijkbaar batterij-elektrisch model.
De combinatie van brandstofcel en accu met piekvermogen geeft de BMW iX5 Hydrogen een wereldwijd uniek aandrijfsysteem. De technologie heeft het potentieel om nog een pijler toe te voegen aan het aandrijvingssysteemportfolio van de BMW Group voor lokaal CO2-vrije mobiliteit. BMW i - als merk dat zich volledig richt op mobiliteit zonder lokale uitstoot - zou in de toekomst naast zijn batterij-elektrische modellen ook auto's kunnen aanbieden met een waterstof-brandstofcel-aandrijving. Op die manier zou BMW i met name tegemoet kunnen komen aan de mobiliteitsbehoeften van klanten die geen eigen toegang hebben tot een infrastructuur voor elektrisch opladen, vaak lange afstanden afleggen of een hoge mate van flexibiliteit wensen

LDR